فوتبال افغانستان در خطر تعلیق

فوتبال در کنار دیگر رشته‌های ورزشی از جمله کرکت، توانست نام افغانستان را در سطح جهانی مطرح کرده و دل‌خوشی‌هایی برای مردم جنگ‌زده کشور ایجاد کند.

فوتبال به مانند تمام کشورهای جهان، در افغانستان نیز طرفداران زیادی جذب کرده و هر بازی آن به ویژه در سطح ملی در مسابقات بین‌المللی تعقیب‌کننده‌گان ویژه و زیادی دارد.

قهرمانی در جنوب آسیا و شادی و سرور مردم افغانستان به‌خاطر این قهرمانی و جشن و پایکوبی تا ساعت‌هایی از بامداد نشان از این می‌داد که مردم افغانستان نیز مستحقق خوشی هستند و نباید روزهای این مردم به جنگ و خونریزی شب شود.

اما این رشته ورزشی در سال‌های اخیر به‌ویژه سال گذشته شاهد اتفاقات چندان خوشایندی نبود و نزدیک شدن به زمان  انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، حواشی برای این ورزش را بیشتر کرده و چالش‌های جدیدی به وجود آورد.

در سال گذشته تیم ملی فوتبال افغانستان موفق شدن به مرحله دوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا راه یابد، تیم‌های زیر سن به ویژه ۱۴ سال افغانستان نتایج تاریخی را رقم زدند، تیم ملی فوتبال ساحلی بالاتر از حد انتظار ظاهر شده و مقام چهارم آسیا را به دست آورد، تیم دختران در مسابقات بین‌المللی اشتراک کرده و تیم ملی فوتسال کشور نیز دستاوردهای خوبی داشت.

اما در این بین، اتفاقاتی رخداد که این رشته ورزشی را زیر سوال برده و فوتبال را به خطر تعلیق رسانده است.

در زمان ثبت‌نام هارون پوپل، یکی از نامزدان انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کشور؛ حضور شماری از نماینده‌گان مجلس همراه با محافظان مسلح‌شان، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را واداشت که انتخابات را تا زمان نامشخص به تعویق بیاندازد.

این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه در روز چهارشنبه (۱۶حمل) همزمان دو کنفرانس از سوی فدراسیون فوتبال افغانستان و هارون پوپل در کابل برگزار شد.

فدراسیون فوتبال افغانستان در همکاری با شرکت‌های خصوصی سنگ تهداب میدان ورزشی ویژه دختران را گذاشت و از سوی دیگر هارون پوپل در اقدامی بی‌سابقه، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال (پیتر شگرت) را به کابل آورده و همراه با وی کنفرانس خبری مشترک برگزار کرد.

پوپل در این کنفرانس خواهان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در فدراسیون فوتبال کشور شد؛ هرچند که بر اساس حکم فیفا، ای انتخابات تا زمان نامعلوم به تعویق افتاده است.

در عین حال، پیتر شگرت که سال گذشته و پیش از برگزاری مسابقه دوستانه با تاجیکستان، تیم ملی را رها کرده و یا هم کنار گذاشته شد، اظهار داشت که شماری از دست‌ها نمی‌خواهند فوتبال افغانستان پیشرفت کند.

نباید فراموش کرد که حق هر شخصی است که در هر زمان گفته‌هایش را بازگو کند؛ اما فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید که این اظهار نظرها خطری است که می‌تواند مداخله اشخاص بیرونی در فوتبال را تقویت کرده و فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را وادار به بازنگری فوتبال افغانستان بسازد.

اما سید علیرضا آقازاده، سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال افغانستان در این رابطه می‌گوید؛ حضور سرمربی سابق تیم ملی در کارزارهای انتخاباتی یک از نامزدان ریاست، یک کار غیر حرفه‌ای است.

وی می‌گوید که این موضوع به فیفا مکتوب شده و این اظهار نظرها و حضور بی‌موقع شگرت در کارزارهای انتخاباتی می‌تواند فوتبال افغانستان را با خطر تعلیق روبرو کند.

آقازاده اظهار داشت که فیفا در ماه اپریل در مورد انتخابات و فوتبال افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

اما هر اتفاقی که بیافتد، هر دو طرف (کرام‌الدین کریم و هارون پوپل) به کارهای‌شان مصروف خواهند بود؛ اما خلاف آنچه اطرافیان این دو فرد که همیشه از حق‌تلفی در حق ورزشکاران یاد می‌کنند؛ اتفاق خواهد افتاد.

ملی‌پوشان و فوتبالیستان کشور با تعلیق این رشته، تنها باید به برنامه‌ها و مسابقات داخلی که اعتباری نخواهد داشت، مصروف می‌شوند و دیگر فوتبال افغانستان نمی‌تواند هوادارانی برای مسابقات بین‌‌المللی داشته باشد.

در این بین، ملی‌پوشان فوتبال بیشترین صدمه را دیده و از تعلیق فوتبال ضربه خواهند خورد؛ ورزشکارانی که با تحمل تمام مشکلات، به فعالیت‌های ورزشی‌شان ادامه می‌دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *