فصل تازه جنگ در افغانستان؟؟

مذاکرات طالبان با نماینده گان امریکا و در عین حال دیدار و گفتگو با سیاسیون افغانستان خوشبینی هایی نسبت به صلح با این گروه را در بین مردم به وجود آورده است.

هرچند که این گروه همزمان با داغتر شدن گفتگوها، نبرد بهاری شان را بر علیه نیروهای امنیتی داخلی و خارجی آغاز کرده اند؛ اما طرف های مذاکره خوشبین هستند که روند مذاکرات به نتیجه برسد.

اما در این برهه زمانی؛ دو روز پیش یک نوار ویدیویی از «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش به نشر رسید.

این نوار بعد از پنج سال، رهبر داعش را به تصویر کشاند که در آن از انتقام شکست نیروهایش در سوریه و عراق سخن می گفت و در عین حال امریکا اعلام کرد که به دنبال صحت این ویدیو است.

با این حال، نکته قابل توجه همزمانی نشر این ویدیو با گفتگوهای صلح قطر، مسکو و لویه جرگه مشورتی در افغانستان و افزایش تلاش های امریکا برای صلح در افغانستان است.

فضل الرحمان اوریا؛ آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید: «برای صلح افغانستان اجماع بین المللی و منطقه ای شده است و برای اجمال ملی هم تلاش ها جریان دارد، این پروسه به شکل پیروزمندانه پیش می رود، یک صلح نسبی به وجود می آید و شاهد یک صلح هستیم.»

به گفته وی، داعش یک پروسه جداگانه از طالبان مسلح است، تضادهای بین کشورهای خاورمیانه منجر به پیدایش داعش در عراق و سوریه شد و همین تضاد بین بازیگران بزرگ و کوچک، منجر به شکست داعش در عراق و سوریه شد.

اوریا معتقد است؛ همان کشورهایی که بازیگر میدان بازی در عراق و سوریه بودند، حال می خواهند به شکل های مختلف داعش را وارد افغانستان کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی می گوید «در این بین، یک بازیگر نیست و چند بازیگر متعدد است و تلاش دارند که داعش مرحله به مرحله وارد افغانستان شود؛ اما بازی داعش یک بازی جداگانه است.»

وی با بیان این که بازی داعش در پیوند با بازی طالبان نیست، تاکید کرد که اما حضور داعش در افغانستان و تشدید جنگ و انتحاری نوعی فشار بالای طالبان است که آنها بیشتر تن به مذاکره بدهند و نوعی فشار بر امریکا می شود که آنها بیشتر منافع بازیگران دیگر را در این تعاملات در نظر بگیرد.

بر اساس معلومات وی، کشورهای همسایه، منطقه و قدرت های بزرگ، تمام بازیگران در سوریه و عراق بودند که در افغانستان حضور دارند و تلاش دارند تا داعش را وارد میدان نبرد سازند.

از سوی دیگر، ودیر صافی، استاد دانشگاه در گفتگو با خاورمیانه گفت «فکر می کنم که داعش در افغانستان جایی ندارد؛ چون مردم افغانستان خارجی پذیر نیستند به ویژه خارجی هایی که با اسلحه بیایند، از قرن ۱۷ مردم افغانستان خارجی پذیر نبودند، این قسم اسلام داعش برای مردم پذیرا نیست.»

وی معتقد است که اگر داعش را و پیام تازه رهبر آن را خاص برای افغانستان متوجه بسازیم، یعنی اینکه مخترع داعش هم قدرت های بزرگی است که بعد از سقوط کمونیزم در تقسیم جهان به توافق نرسیدند.

به باور صافی، اگر چنین باشد، «جنگ ادامه می یابد.»

اما این استاد دانشگاه می گوید که حضور داعش در افغانستان بالای طالبان و روند گفتگوها تاثیر ندارد؛ چون اگر طالبان می خواهند صلح کنند، باید از «یوغ» پاکستان رها شوند.

وی تاکید کرد «اگر داعش و امثال آنها در افغانستان ظهور کند و موافقت نامه صلح با طالبان امضا شود، تنها طالبان مسلح برای مقابله با داعش در افغانستان کافی است.»

این در حالی است که بر اساس گفته های طالبان مسلح، دور ششم گفتگوهای امریکا و طالبان امروز (۱۱ثور) در قطر آغاز می شود و قرار است که نتیجه لویه جرگه نیز در جریان دو روز آینده مشخص شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *