فاجعه در هلمند، هزاران جنگ افزار و موترهای نظامی ناپدید شدند

بر اساس گزارش و تحقیق تازه مرکز خبرنگاری «پیک»، بیش از ۱۲هزار جنگ افزار سبک و سنگین و بیش از ۱۱۰۰ موتر نظامی از فرماندهی پولیس ولایت هلمند ناپدید شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گزارش تحقیقی امروز (۲۲جدی) نشر شده و آمار ثبت شده آن نیز در جریان دو دهه اخیر به دست آمده است.

مرکز «پیک» به‌ اسناد و مدارکی دست یافته ‌است که نشان می‌ دهد، در کمتر از دو دهه‌ اخیر (از آغاز حکومت موقت در سال۱۳۸۱ تا ۳۰ سنبله ۱۳۹۸خورشیدی) بیش‌ از ۱۲هزار جنگ‌ افزار، یکهزار و ۱۵۲موتر عادی و زرهی و صدها هزار مرمی و مهمات، ناپدید شده است.

در این گزارش، فرماندهی پولیس هلمند پذیرفته است که نزدیک ‎به ۸۰ درصد این مقدار موتر و جنگ‎ افزار در نبردهای یک‎ و نیم دهه‎ اخیر به ‎دست مخالفان مسلح دولت افتاده و ۲۰ درصد دیگر آنهم، به صورت نامشخص ناپدید و یا حیف ‎و میل شده ‎است.

سندهای پیک نشان می دهد که بیش‌ از یکصد افسر و ساتنمن پولیس به شمول ۱۲ تن از فرماندهان و جنرالان در پیوند به مسوولیت و پاسخ ‌دهی تجهیزات ناپدید شده، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده ‌اند.

با این حال، دادستانی کل نیز این پرونده را تائید کرده و از ارسال دوباره آن به وزارت امور داخله به ‎دلیل وضاحت و مشخص شدن جرم افراد خبر می‎ دهد.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله در صحبت با «پیک» بدون ارائه جزئیات بیشتر تاکید کرده است که بررسی‎ ‌های شان در این باره هنوز ادامه دارد.

این گزارش توسط یک هیئت هفت نفری متشکل از نماینده ‌گان وزارت امور داخله، امنیت ملی و لوی‌ سارنوالی بر اساس حکم شماره (۱۳۲۳) ۱۰/۵/۱۳۹۸ رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به هدف «بررسی عینیات حربی و لوژستیکی قوماندانی امنیه ولایت هلمند از آغاز حکومت موقت تا ۳۰ سنبله ۱۳۹۸» توظیف شده و کاپی نامه رسمی آنها به دسترس مرکز «پیک» قرار گرفته است.

این گزارش تحقیقی عاملان اصلی ناپدید شدن هزاران موتر و جنگ‎ افزار در فرماندهی پولیس ولایت هلمند را مشخص نکرده است و موفق به معرفی آنها نشده است.

بند دوم ماده شانزدهم قانون نافذه‎ جزای عسکری افغانستان نیز صراحت دارد که مرتکبین هریک از این جرایم یاد شده، به‎ جزای ۱۵ تا ۲۰ سال زندان و یا اعدام محکوم می ‌شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *