غنی دیدار با خلیلزاد را رد کرد

برخی رسانه گزارش داده​اند که رئیس​جمهور غنی دیدار با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «وال‌استریت ژورنال» به نقل از یک منبع دولتی آورده است که رئیس‌جمهور، درخواست ملاقات خلیلزاد را روز گذشته رد کرده است.

هرچند این رسانه جزئیات بیشتر ارائه نکرده است؛ اما فراهم کردن شرایط مذاکرات بین​الافغانی و مشکلات انتخاباتی از جمله مواردی است که گفته می​شود قرار بود خلیلزاد با رئیس​جمهور مطرح کند.

یکی از مشکلات عمده در آغاز گفتگوهای بین​الافغانی، عدم رضایت رئیس​جمهور بر رهایی زندانیان طالبان است که رئیس​جمهور غنی بارها و به صراحت با آن مخالفت کرده و گفته که رهایی زندانیان از صلاحیت​های امریکا نیست.

رد درخواست دیدار خلیلزاد از سوی رئیس​جمهور غنی، شاید از شکاف ایجاد شده بین روابط وی با امریکا نیز پرده بردارد.

اما صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری این خبر را رد کرده و نپذیرفتن خلیلزاد از سوی رئیس جمهور را دور از حقیقت می داند.

وی جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در حساب توئیتر خود نگاشته است که ایالات متحده‌ امریکا، برای تسهیل در تبادله‌ زندانیان، متعهد است.

وی گفته است که امریکا از آزادی زندانیان دو طرف، پشتیبانی می‌کند. فرصت تاریخی برای صلح را نباید از دست داد و تمام طرف‌ها باید تلاش کنند تا موانعی را که سبب پیشرفت در گفتگوهای بین‌الافغانی می‌شود، از میان بردارند.

از سویی هم، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می​گوید که «طبق پلان تمام بخش​های توافقنامه را یکی پس از دیگری عملی می​کنیم تا از تشدید جنگ جلوگیری شود. جهت مقابل نیز باید موانع در برابر عملی کردن تمام بخش​های توافقنامه را برداشته تا زمینه برای صلح دائمی مساعد گردیده و افغان‌ها از حقوق اساسی خود برخوردار شوند.»

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *