عقو بین الملل: جورج بوش باید تحت پیگرد قرار گیرد

مدیر بخش امریکای سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار تعقیب قضایی و تحقیق از جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق امریکا در رابطه با روش‌های خشونت‌آمیز شکنجه مظنونین در دوره وی، شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، استیون هاوکینز، مدیر بخش امریکای سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیق قضایی از “جورج بوش” رئیس‌‌جمهور سابق امریکا در رابطه با شکنجه مظنونین توسط سازمان سیا شد.

سنای امریکا بعد از مدت‌ها نسخه‌ای خلاصه شده از گزارش روش‌های شکنجه مظنونین پس از حادثه حمله به برج‌های تجارت جهانی در یازده سپتامبر ۲۰۰۱ را منتشر کرد.

تشریح روش‌های فوق‌العاده خشونت‌آمیز اعتراف‌گیری توسط آژانس مرکزی اطلاعات امریکا موجب واکنش‌های گسترده به این گزارش شده است. این گزارش همچنین سازمان سیا را به گمراه کردن کنگره و فریب افکار عمومی متهم کرده است.

به نوشته پایگاه خبری “اسپوتنیک”، هاوکینز در بیانیه‌ای در این رابطه گفته است: جورج دابلیو بوش رئیس‌جمهور سابق باید مدت‌ها قبل به دلیل نقشی که در صدور مجوز این برنامه، از جمله تأکیدش بر اینکه او شخصا اجازه درخواست سازمان سیا برای استفاده از روش غرق مصنوعی و تکنیک‌های تشدید‌شده بازجویی علیه بازداشتی‌های خاص را صادر کرده، مورد تحقیق قرار می‌گرفت.

این مدیر ارشد سازمان عفو بین‌الملل، تصریح کرده است که هیچ‌کس، هر قدر هم که دارای مقام بالایی باشد، بالاتر از قانون نیست. این گزارش، بار دیگر به وضوح روشن کرد که دولت ایالات متحده، از شکنجه استفاده کرده است. شکنجه یک جرم است و کسانی که مسئول آن هستند، باید در محضر قانون محاکمه شوند.

مقامات دولت سابق امریکا از زمان انتشار گزارش سنا، با متهم کردن مسئولان تهیه این گزارش به جهت‌داری، تلاش کرده‌اند تا خود را از اقدامات تشریح‌شده در آن، مبرا اعلام کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *