عقب نشینی طالبان مسلح در فاریاب و بیجا شدن ده ها خانواده درین ولایت

مقام های محلی ولایت فاریاب می گویند حملات تهاجمی طالبان مسلح که همزمان بالای چهار ولسوالی ولایت فاریاب ( غورماچ، المار، پشتونکوت و خواجه سبزپوش) از روز گذشته ( یکشبه )  آغاز شده بود با مقاومت نیروهای امنیتی عقب زده شده و درین درگیری ها به طالبان مسلح و نیروهای امنیتی تلفاتی نیز وارد شده است.

اما اعضای شورای ولایتی فاریاب و مسوولین محل می گویند که ده ها خانواده که نزدیکان نیروهای خیزش مردمی هستند از منازل شان بیجا شده اند و همچنان یک پوسته امنیتی به دست طالبان سقوط کرده است.

مل پاسوال عبدالنبی الهام فرمانده پولیس ولایت فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این حملات تهاجمی طالبان مسلح از روز گذشته آغاز شده بود که تا نا وقت شب ادامه داشت در نتیجه مقاومت نیروهای امنیتی ۹ طالب مسلح کشته شده و ۷ دیگر شان جراحت برداشته اند.

01

به گفته فرمانده پولیس فاریاب طالبان مسلح با دادن تلفات عقب نشینی کرده اند و همچنان درین درگیری ها ۳ تن از نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی خواجه سبزپوش کشته شده و ۵ تن دیگر این نیروها زخمی شده اند.

از سوی هم عبدالقدیر قادری ولسوال پشتونکوت به خبرگزاری خاورمیانه گفت: با آنکه طالبان مسلح درین درگیری شکست خورده اند اما بالاتر از ۶۰۰ خانواده از مناطق غونده سنگ، شاه مردان و بیدک سای ولسوالی پشتونکوت از خانه های شان آواره شده اند.

به گفته ولسوال پشتونکوت خانواده های که بیجا شده اند اکثراً نزدیکان نیروهای خیزش مردمی هستند که از ترس جان شان قریه های شان را ترک گفته اند.

در عین حال اعضای شورای ولایتی فاریاب از سقوط یک پوسته نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی پشتونکوت خبر می دهند.

صبغت الله سیلاب وکیل شورای ولایتی فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه گفت: پوسته نیروهای خیزش مردمی در منطقه قریه شیخی پس از حمله طالبان مسلح، بدست این گروه سقوط کرده است.

به گفته آقای سیلاب اکثراً درین مناطق نیروهای خیزش مردمی در مقابل طالبان مسلح می رزمند که بیشتر مصارف و تجهیزات نظامی را خودشان تهیه می کنند.

عبدالمنان قاطع عضوی دیگر شورای ولایتی فاریاب می گوید: نیروهای خیزش مردمی با آنکه قاطعانه در مقابل طالبان مسلح می جنگند اما از سوی حکومت کمترین امکانات را بدست میاورند.

به گفته او حتی در برخی موارد پس ازینکه این نیروها از سوی طالبان مسلح محاصره می شوند، کمتر اقدامات کمکی از سوی قوماندان امنیه فاریاب به آنان صورت می گیرد.

مقام های امنیتی فاریاب سقوط یک پوسته امنیتی را در ولسوالی پشتونکوت رد می نمایند و می گویند در صورت ضرورت کمک های لازم با نیروهای خیزش مردمی در محلات به زودترین فرصت صورت می گیرد.

مسولان محلی و اعضای شورای ولایتی فاریاب همچنان از نارسایی کمک ها برای بیجا شده گان در  این ولایت نگرانی می کنند و می گویند با آنکه روند بیجا شدن خانواده ها از چندین ماه پیش بدینسو بنابر نا امنی مناطق و حضور طالبان مسلح آغاز شده اما تا اکنون هیچگونه کمکی که بتواند مشکلات مهاجرین داخلی این ولایت را بر طرف سازد از سوی نهادهای امداد رسان صورت نگرفته است.

گزارشگر: محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *