عقب نشینی در راستای حقوق بشر در افغانستان قابل قبول نیست

با آغاز دور تازه روند گفتگوهای صلح افغانستان از سوی نماینده ویژه امریکا، نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان تاکید دارد که هیچگونه عقب گرد در بخش حقوق بشری برای آنها قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) امروز (۱۹قوس) با نشر خبرنامه ای به نقل از «تادامیچی یاماموتو» آورده است که «ارزش های مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر به ویژه در گفتگوهای آینده صلح بسیار مهم است، هر گونه عقب گرد در بخش حقوق بشر غیرقابل قبول است.»

یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان می گوید که عقب گرد در بخش حقوق بشر می تواند پایداری پروسه صلح را با چالش مواجه سازد.

در این خبرنامه که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر به نشر رسیده؛ آمده است که «حقوق بشر یکی از فعالیت های اساسی ملل متحد بوده و هسته فعالیت هایش در افغانستان را تشکیل می دهد، جایی که ما افتخار کار کردن برای حمایت از افغان ها را داریم».

یاماموتو با اشاره به دست آوردهای حقوق بشری در افغانستان که شامل کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور میشود افزود که از ایجاد قوانین جدید برای توسعه رسانه ها از طریق دسترسی به اطلاعات، حضور پر رنگ زنان در پست های خدمات ملکی، بخش خصوصی و انکشافی و قانون جدید جزا که تعهد نهادهای قضایی برای بهبود وضعیت آزادی در کشور را تداعی می نماید، استقبال می کند.

وی وعده سپرد که به تطبیق کامل پیشرفت های کشور در بخش اصلاح قوانین و مفاد قانون اساسی که حقوق زنان و محو خشونت علیه آنها را تضمین می کند، متعهد باقی می ماند.

در عین حال «یاماموتو» افزود با اینکه افغانستان در عرصه حقوق بشر به دست آوردهای چشمگیری نایل آمده است؛ اما هنوز هم چالش هایی مانند منازعات مسلحانه و دوامدار، خشونت های خانوادگی، وضعیت وخیم امنیتی که باعث تلفات زیادی غیرنظامیان و نظامیان شده، فرا راه مردم افغانستان وجود دارد.

دهم دسمبر بنام روز حقوق بشر نامگذاری شده و همه ساله از آن تجلیل صورت می گیرد.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *