عرفات، سرزمین اعتراف و بخشش

عرفات سرزمینی در ۲۱ کیلومتری شهر مکه، سرزمینی مقدس با پیشینه تاریخی دیرینه.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز نهم ذی الحجه برابر است با روز عرفات.

حاجیان پس از پوشیدن لباس احرام، برای انجام حج تمتع، راهی آنجا شده و از ظهر روز نهم ذی الحجه تا غروب آفتاب، در این سرزمین وقوف می کنند و به دعا و نیایش می پردازند تا خدای رحمان، به آنها رحمت آورده بار دیگر اجازه ورود به حرم را به آنان عطا کند.

عرفات، از ریشه عرف گرفته شده و بیانگر شناخت آثار اشیاء همراه با تفکر و تدبر است.

برخی گفته ‌اند که آدم و حوا پس از رانده شدن از بهشت و فرود آمدن بر زمین، در این سرزمین یکدیگر را ملاقات کرده، همدیگر را شناختند، از این رو آنجا را عرفات نامیده ‌اند.پ

گروه دیگری عقیده دارند که از آن رو این سرزمین را عرفات گویند که مردم در آن به گناهان خود اعتراف می کنند.

امام صادق(ع) پس از بیان ماجرای فرود آمدن حضرت آدم (ع) در عرفات و همراهی نمودن جبرئیل با ایشان، فرمودند :«جبرئیل به آدم گفت: هنگامی که خورشید غروب کرد، هفت مرتبه به گناه خود اعتراف کن و هفت مرتبه نیز توبه و طلب آمرزش نما و آدم چنین کرد.»

پس آنجا عرفات نامیده شد؛ زیرا آدم در آن، به گناه خود اعتراف کرد.

سرزمین آمرزش و پذیرش دعا

این سرزمین جایگاهی است که پیامبران، از آدم گرفته تا نبی خاتم محمد بن عبدالله (ص) در آنجا حضور داشته و دارند، و شیوه دعا کردن و بهره برداری از چنین روز ارزشمندی را به دیگران و به‌خصوص پیروانشان آموخته ‌اند.

در روایات درباره آمرزش گناهان در عرفات، به حدی سخن گفته‌ اند که همراه با شنیدن نام عرفه و عرفات، مغفرت و رحمت الهی در ذهن ‌ها متجلی می ‌شود.

این وقوف یکی از ارکان حج تمتع است و در صورت عدم تحقق آن، حج محقق نمی شود.

حجاج در این سرزمین به گناهانی که انجام داده اند اعتراف کرده و از خداوند طلب آمرزش در این گناهان می کنند، این است سرزمینی که همه تلاش دارند تا داشته های خود را آشکار بسازند.

حاجیان بعدازظهر نهم ذی الحجه، صحرای عرفات را به مقصد مکه ترک کرده و برای رمی جمرات آماده می شوند تا بعد از اعتراف به گناهان، دشمنی شان با شیطان نیز ابراز کنند.

حجاج مسیر عرفات تا منا را پای پیاده طی می کنند، اما امسال این مسیر یادآور حادثه المناک سال گذشته منا است، حادثه ای که همراه با ضعف مدیریت آل سعود جان شمار زیادی از حجاج را گرفت.

فردای این روز (دهم ذی الحجه) عید قربان است و حاجیان با حضور در مکه مکرمه، قربانی می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *