طرح بزرگ عربستان برای گسترش تفکر وهابیت در شرق آسیا

شورای عالی علمای سعودی به ریاست «شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ» طرحی را با هدف انتشار و توسعه تفکر وهابیت ىر کشورهای شرق آسیا از یک سال قبل در دست تهیه داشته است که اخیرا جهت اجرایی شدن به اطلاع و تایید حکام سعودی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بر اساس این طرح مدارس و دانشگاه های دینی که زیر نظر علمای وهابی و با تامین مالی دولت، شیوخ و تجار سعودی فعالیت می کنند موظف خواهند بود تا در تمامی کشورهای شرق آسیا به ویژه در کشورهای چین، جاپان، مالزی، اندونزی و هند، مدارسی را به عنوان فرع خود تاسیس نموده و به جذب وآموزش اصول و افکار وهابیت به اتباع مسلمان این کشورها بپردازند و چنانچه در بعضی از این کشورها بویژه در چین حساسیت و مشکلی وجود داشت این دانشگاه ها می توانند در مؤسسات ىیگر که از طرف عربستان تامیین مالی می شوند این هدف را دنبال کنند.

شورای عالی علمای سعودی مقرر کرده بود که این طرح قبل از ماه ذی الحجه سال جاری اعلام و اقدامات اجرایی آن آغاز شود، اما محمد بن سلمان از شورای عالی علمای سعودی خواسته بود اعلان و اجرای این طرح را قبل از سفر آتی وی به چین و جاپان اجرایی نکرده و به بعد از انجام سفر موکول نمایند. این برنامه در سطح کلان همسو با سیاست های آمریکا در توجه بیشتر به شرق آسیا می باشد.

عربستان با انتشار تفکر وهابیت و بستر سازی فرهنگی و عقیدتی برای جریان های دینی به سیاست های آمریکا در کشورهای شرق آسیا کمک می کند و مسلمانان این منطقه را به قبول اندیشه وهابیت ملتزم خواهد کرد.

Author

About Author

1 thought on “طرح بزرگ عربستان برای گسترش تفکر وهابیت در شرق آسیا

  1. سوال
    آیا چه تفاوت بین افکار اسلام وافکار وهابیت وجود دارد؟
    اگر افکار وهابیت فرهنگی وعقیدتی باشد، این طرز تفکربرای امریکا چه مفیدیت داشته وبرای اسلام سیاسی چه اضراری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *