طرح برنامهء ملی برای از بین بردن “بچه بازی” در کشور

مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر، در کشور تلاش دارند تا با طرح برنامهء ملی فرهنگ “بچه بازی” را در افغانستان از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شمس الله احمد زی، یکی از فعالین حقوق بشر گفته است که کمیسیون مستقل حقوق بشر با درنظرداشت نقض حقوق کودکان و نوجوانان این برنامه را روی دست گرفته اند.

وی گفته است که نگرانی ها از ادامهء این فرهنگ افتزاح انگیز و شرم آور ذهن اذعان عامه را مغشوش کرده است، در همین حال مسئولان این کمیسیون اعلام کرده اند که برای آگاهی شهروندان از  ضررهای این پدیدهء ننگین تلاش های خود را بیشتر خواهد کرد.

در افغانستان از گذشته ها تا حال زورمندان، با رقصاندن کودکان و نوجوانان در محافل عروسی و دیگر مراسم ها به جنایات فجیح دست میزنند.

گفته می شود که برخی از زورمندان، کودکانی را در اختیار گرفته و با بستن زنگ به پا و پوشاندن لباس زنانه، آنان را در مقابل شان می رقصانند.

این در حالی ست که برخی گزارش ها نیز گواه آن است که این کودکان پس از رقصاندن از سوی این افراد مورد تجاوز جنسی قرار میگیرد، این موضوع بارها خشم و نفرت مردم و نهادهای مدنی کشور را نیز در پی داشته است، اما تاکنون در این زمینه اقدامی خاصی صورت نگرفته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از شگفت انگیزترین و بی سابقه ترین آمارگیری و سروی در این مورد خبر داد، این کمیسیون گفته است که کمیته‌ ای را موظف کرده تا سروی‌ ای را در سطح ملی در باره‌ء موارد تجاوز جنسی بر پسرها انجام دهد.

در گزارشی که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی برخی از نهادهای مدافع حقوق بشر منتشر شد، افزایش این پدیده را نگران کننده اعلام کرده بود.

در همین گزارش به نقل از یکی از مردانی که “بچه ” دارد، آمده است که “ما یک حلقه دوستان نزدیک هستیم که همه ‘بچه’ داریم. بعضی اوقات دور هم جمع شده و به آنها لباس زنانه می پوشانیم و آنها با زنگ پا، برای ما تا دو – سه ساعت می رقصند.”

آنچه که می‌توان چه با گزارش و چه بدون ارایه گزارش بر آن مهر تأیید زد، وجود این واقعیت تلخ در نقاطی از کشور است، موضوعی که تقریبا بیشتر شهروندان تا کنون مطالبی را در مورد آن شنیده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *