طرح امنیتی استاد محقق، عامل برگزاری بهتر مراسم عاشورا

استاد محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه افغانستان و رهبر حزب وحدت،  شمشیر آبدیدۀ میدان کارزا است، او از جوانی تا حال سرد و گرم روزگا را چشیده است و این سیاست‌مدار کارکشته با درک درست از اوضاع امنیتی کشور، طرح امنیتی  را به شورای امنیت داده بود که از جمله همان طرح یک بخش آن طرح که مربوط گرفتن امنیت امکان مقدس اهل تشیعه و تسنن بود که یک ماه قبل توسط رییس جمهور منظور شد.

در این طرح آمده بود که برای ۶۱۸ مسجد اهل تسنن و تشیع اسلحه توزیع شود، تا بتوانند از خود شان در برابر حملات دشمن دفاع کنند و این طرح در کابل عملی شد؛ در نخستین بخش این طرح، تعداد ۱۰۵ مسجد را تحت پوشش امنیتی قرار گرفت که برای گرفتن امنیت هر مسجد ۵ نفر تعیین شد و همه کسانی که توظیف شده بودند بایومتریک شدند و برای شان سلاح توزیع کردند.

از نگاه امنیتی این طرح چقدر کارگر افتاد؟ یکی از نزدیکان استاد محقق، به خبرگزاری خاورمیانه گفت که «اگر ما به اساس درصد تعیین کنیم بیش از ۶۰ درصد از امنیت عاشورا را همین خیزش مردمی گرفتند.»

در ادامه افزود؛ کسانی که برای گرفتن امنیت عاشورا موظف شده بودند منطقه را بلد بودند و مردم محل را می‌شناختند بنابراین کوشش‌های دشمن بخاطر مختل کردن مراسم عاشورا ناکام شد.

به گفته یکی از نزدیکان استاد محقق «این طرح برای دو سال است و اگر امنیت خراب شود این طرح گسترش پیدا میکند و اگر امنیت خوب شود شاید این سلاح‌ها جمع آوری شود»

در مورد همکاری مردم بصیر مجاهد سخنگوی فرماندهی پولیس کابل به خبرگزاری خاورمیانه گفت «همکاری مردم سبب شد که پولیس کابل بتواند امنیت را به شکل باید و شاید در کابل بگیرد و از خنثی کردن چندین حمله که قرار بود بر کابل انجام شود، خبر داد و گفت که برنامه های پولیس کابل و همکاری مردم سبب شد که مراسم عاشورای حسینی در یک فضای کاملاً امن برگزار شود.

ناگفته نباید گذاشت که گرفتن امنیت تکیه‌خانه‌ها و مساجد در روز عاشورا روند سبز نیز همکاری داشت؛ امرالله صالح رییس اسبق امنیت ملی افغانستان و رییس روند سبز در بخش از پیام خود به اعضای روند سبز چینن گفته است « به اتحاد و همدلی میان سنی و شیعه در وطنم از ته دل می بالم. با وصف تلاش ها و دسیسه های شیطانی ، فرقه گرایانه و پرهزینه ای خارجی و داخلی برای خراب سازی اتفاق میان مردمان ما این اتحاد هنوز پا برجاست و مستحکم تر میگردد.»

در این پیام همچنان آمده است که « ما از تمامی اعضای سازمان (روند سبز) تقاضا می نماییم با نیرو های امنیتی ، مسوولین تکایا ، مساجد ، بزرگان مذهبی و عزاداران همکاری نمایند تا باشد این مراسم با عزت و صلح آمیز پایان یابد و افغانستان از شر نفاق و اختلاف فرقه گرایانه دور و عاری باشد.»

امسال نسب به سالهای دیگر همگرایی بیشتر بود و مردم از دیگر اقوام و مذاهب به تکیه‌خانه‌ها رفتند و این نشان‌دهندۀ اتحاد میان مردم افغانستان است.

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *