طالبان مسئول ۷۴ درصد کشتار ملکی در افغانستان

نمایندگی دفتر سازمان ملل متحد”یونما” در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ بیشترین افراد ملکی در افغانستان توسط طالبان کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سازمان ملل متحد با نشر گزارشی عامل ۷۴ درصد تلفات ملکی در افغانستان را به شبه نظامیان طالب نسبت داده و ابراز تاسف کرده است که در سال ۲۰۱۳، چهارده درصد تلفات ملکی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

یان کوبیش، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: “براثر درگیری های مسلحانه و انفجار ماین های کنارجاده ای ۲۹۵۹ غیر نظامی کشته و ۵۶۵۶ تن دیگر زخمی شده اند.

براساس این گزارش، ۷۴درصد طالبان،۱۱درصد نیروهای طرفدار حکومت، ۸ درصد نیروهای امنیتی افغان و ۳ درصد نیروهای بین المللی در تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۳ در افغانستان نقش داشته اند.

با این حال وزارت امور داخله افغانستان در واکنش با این گزارش، کشتن افراد ملکی توسط طالبان را به شدید ترین الفاظ محکوم کرد.

وزارت امور در بیانیه ای اعلام کرد، که طالبان هنوز هم مانند گذشته، سپر ساختن افراد ملکی، هدف قرار دادن افراد غیر نظامی، هدف قرار دادن کودکان و زنان، حمله به مساجد، اماکن مقدس و رستورانت ها، مشمول اهداف و برنامه های تروریستی این گروه قرارداده است.

در این بیانیه آمده است با وجود اینکه محکومیت های ملی وبین المللی علیه عملکرد های بزدلانه طالبان به همراه بود، هنوز هم تغییری در اهداف تروریستی این گروه که قربانی آن بیشترین افراد ملکی است، رونما نگردیده است.

وزارت امورداخله تاکید کرده که این روشن است که هدف قرار دادن و سپر ساختن افراد ملکی، در ضدیت با آموزه های دین مقدس اسلام و قوانین و مقررات ملی و بین المللی قرار داشته و هیچ گونه توجیهی نمی تواند داشته باشد.

یکی از شیوه های خطرناک که عامل عمده قربانی شدن افراد ملکی به شمار می رود، کارگذاری ماین در کنار جاده هاست که از سوی طالبان مورد استفاده گسترده قرار دارد.

بربنیاد آمار های وزارت امور داخله، مخالفین مسلح دولت، عامل اصلی ۹۵ درصد تلفات ملکی در افغانستان می باشند.

در بیانیه ای وزارت داخله آمده است که  نیروهای پولیس ملی افغانستان، از چند سال به این سو، تلاش کرده اند که با دقت هرچه تمام عملیات های ضد تروریستی خویش را راه اندازه نموده و به خاطر جلوگیری از تلفات ملکی تمام توان خویش را به خرچ دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *