صنعت قالین افغانستان با رکود مواجه است

نشستی میان بخش خصوصی قالین، نهاد های دولتی و دونر های همکار برای بهبود صنعت قالین افغانستان و برنامه ریزی در قسمت صادرات قالین تا سال ۲۰۱۶ امروز (۱۶ میزان) در کابل برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالین کشور شاکی اند که عوامل بیرونی و داخلی برصنعت قالین افغانستان تاثیر منفی گذاشته و این صنعت را با رکود مواجه ساخته است.

عصمت الله باطور رییس تولید کنندگان وصادرکنندگان قالین افغانستان میگوید که از سال ۲۰۰۹ به این طرف پیهم گراف صادارت قالین افغانستان سیرنزولی داشته است.

اقای باطور می افزاید « ما در سال های قبل از ۲۰۰۹ تا ۱.۵ میلیون متر مربع قالین صادر میکردیم، اما این رقم با گذشته هرسال کاهش یافته که در سال ۲۰۱۲ ما فقط ۴۸۰ هزار متر مربع قالین صادارات داشتیم».

به گفته وی عمده ترین عامل کاهش صادرات افغانستان عدم تقاضای از سوی مارکیت های جهانی وپایین آمدن نرح اجوره وقیمت قالین میباشد، که با کم شدن نرخ اجوره کارگر، اکثر قالین بافان شغل قالین بافی را رها کردند.

به گفته آقای باطور طی سال های اخیرتلاش های از سوی حکومت وبرخی از دونرهای بین المللی برای بهبود صنعت قالین در افغانستان صورت گرفته است که در خور وصف اند.

در همین حال آقای انجنیر متصل کومکی معین صنایع وزارت تجارت وصنایع افغانستان میگوید که براثر تلاشهای مشترک وزارت تجارت و بخش خصوصی قالین، برنامه های برای فعالیت در بخش قالین در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ ایجاد شده است.

به گفته وی چالش ها و مشکلات طی نه ۹ جلسه ارزیابی شده و اکنون نهاد های دولتی، دونرهای همکار و بخش خصوصی در جستجوی راه حل های هستند.

وی می افزاید« ما در تمام اقلام صادراتی افغانستان برنامه های انکشافی و گروه های کاری ایجاد کرده ایم ولی مشخص برای قالین در نظر داریم که تولیدات ما به ببیش از ۱.۶ میلیون متر مربع برسد».

به قول وی پارک های صنعتی قالین در شهرهای اندخوی و جلال آباد تحت کارند و در ولایت هرات به ابتکار سکتور قالین نیز یک پارک صنعتی ایجاد شده است».

به گفته وی قرار است یک دیزاین سنترقالین درمزارشریف تاسیس شود که پلان آن روی دست گرفته شده است.

به قول مسولان پیش از این قالین افغانستان تا ۹۸% در پاکستان شست وقیچی وبا لیبل ونام پاکستان صادر میشد ولی اکنون دستگاه های با ظرفیت های کلان برای شست وقیچی در افغانستان فعال شده اند که هیج نیاز به انتقال قالین به پاکستان نمیباشد و پس از این تمام کار صنعت قالین در داخل کشور تکمیل شده مستقیما به نام افغانستان صادر میشود.

Author

About Author

1 thought on “صنعت قالین افغانستان با رکود مواجه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *