«صلح با طالبان» گزینه دلخواه مردم

بر اساس نظرسنجی و رایگیری انجام شده از سوی خبرگزاری خاورمیانه، بیشتر مردم به «صلح با طالبان» موافق هستند و بخشی دیگر نیز خواهان «حکومت موقت» هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نظرسنجی در اواخر سال گذشته خورشیدی را دو گزینه «صلح با طالبان» یا «حکومت موقت» راه اندازی شد.

در مدت ده روز، بیشتر از ۲۲۰۰ نفر در نظرسنجی اشتراک کردند که در حدود ۱۶۰۰ تن به گزینه «صلح با طالبان» رای داده بودند  و ۶۰۰ رای دهنده نیز گزینه «حکومت موقت» را انتخاب کردند.

شماری از کاربران و تعقیب کننده گان صفحه فیس بوک خبرگزاری خاورمیانه، ضمن رای دادن، نظرات شان را نیز شریک ساختند که شماری از این آنها به این شرح است:

«سراج ابراهیمی» گفته است: «هم صلح و حکومت موقت و درضمن قانون اساسی تعدیل و لغو پارلمان این در واقع به خیر و صلاح افغانستان منجر خواهد شد.»

«سنگ سنگی» یکی دیگر از تعقیب کننده گان گفته است «گرچه با غنی موافق نیستم؛ اما درین شرایط حساس و شکننده نه حکومت موقت به صلاح مملکت است و نه صلحی که منافع مردم افغانستان در خطر باشه.»

کاربر دیگری به نام «میر هاشمی» اینگونه نظر داده است: «امید است با سرنوشت ملت بازی نشود دوم ارزش و دست آوردهای دولت خفظ گردد همه تار پود تارج نگردد و همه تیکه، تیکه نگردد، اون وقت همه کشور ملوک طوایفی خواهد شد و همه چیز ختم گردد.»

شماری نیز با نظرسنجی موافق نبودند و گفته اند که «ای چی نظر سنجی ریشخندی است که راه انداختید، که ذهن مردم همیشه درگیر ای حکومت موقت باشه و اونها هم استفاده کنن، چرا به طور معمول همو انتخابات رسمی و کل و کور نباشه.»

برخی هم صلح را نیاز اساسی افغانستان دانسته و گفته اند «صلح نیاز اساسی مردم افغانستان است و سالهاست که ملت رنج دیده افغانستان تشنه صلح است. به امید یک صلح پایدار در افغانستان عزیز.»

اما شمار دیگری از تعقیب کننده گان صفحه، معتقدند که رای مردم مورد نظر نیست و امریکایی ها تصمیم گیرنده هستند؛ «رأی مردم که حساب نیست هرچه را که حاکمان خواهد همان خواهد شد، منظور از حاکمان از این عروسک ها امثال (ع، غ، ف، ق، ک و ل) نیست، حاکمان اصلی است.»

امان الله خلیلی، از دیگر هواداران و خواننده گان خبرگزاری خاورمیانه است که گفته «حکومت موقت یعنی چی؟ وقتی که حکومت انتخابی کاری نمیکند، حکومت موقت آنهم حتمن در آن طالبان میخواهند سهم زیادی داشته باشند پس چگونه آرمانهای شهداء ما حفظ شود؟ این همه انتحاری و آدم کشی از دست طالبان است پس اگر صلح کنیم شاید بهتر باشد و کشت و کشتار مردم بیگناه کم شود نه حکومت موقت. نشود که طالبان حکومت موقت را در قبضه گرفته و دیگر رها نکنند؟»

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *