صلح، آرزوی گم گشته زیر آوار ویرانه های کندز

خبرگزاری خاورمیانه

پس از سقوط دو باره کندز بدست طالبان مسلح و نبردهای نفس گیر در این ولایت، هنوز آرزوی آرامش در زیر آوار ویرانه های این ولایت پنهان است و مردم سخت در تلاش یافتن کلید این گنج نا پیدا، سرگردان اند.

حالا که از سقوط بار دوم شهر کندز بدست طالبان مسلح شش ماه می گذرد، دلهره، نا امیدی و هراس از سقوط بار سوم در چهره مردم نمایان است و هر کسی راهی برای بیرون شدن از اینجا را در نظر دارد.

اما با آنهم؛ هنوز، شماری از شهروندان کندز آرزوی یافتن کلید این گنج را کاملاً از دست نداده اند، شعارهای حک شده بر دیوارهای این شهر وحشت زده بیانگر آنست که هرچند مردم از زنده گی در اینجا خسته شده اند؛ اما بیشتر از آن در تلاش آرامش پایدار و ماندن در خانه های شان هستند.

صلح، سلاح و صلاح ماست

در منطقه مزدحم شهر کندز، بر روی دیوار کنار جاده نوشته شده است «صلح، سلاح و صلاح ماست» این جمله در کنار «صلح را با یک لبخند برای دیگران هدیه کنیم» بیشتر توجه خواننده را جلب می کند و حتی در ذهن آدمی تلقین می کند که این خستگان جنگ، می خواهند، در جنگ شان هم از سلاح صلح کار بگیرند.

کندی عملیات

محمد منیر مشوانی یک باشنده شهر کندز  به خبرگزاری خاورمیانه گفت، پس از سقوط بار اول شهر کندز (۶میزان ۱۳۹۴) بدست طالبان مسلح، آنان به آرامش دست نیافته اند، هراسان در تلاش چاره سازی بخاطر بیرون شدن از این شهر هستند.

این باشنده کندز حکومت را در قبال تامین امنیت و نابودسازی هراس افگنان ناتوان می خواند و تکیه بر دعای «خدا چاره ما را بکند» دل خوش است.

در عین حال، اعضای شورای ولایتی کندز نیز از وضعیت بحرانی این ولایت به شدت ابراز نگرانی می کنند و از عملکرد ضعیف حکومت انتقاد می کنند.

زرگل عالمی، عضو شورای ولایتی کندز در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت، با توجه به حضور مخالفان مسلح دولت در نزدیکی های شهر کندز، هنوز نگرانی ها در نزد شهروندان این ولایت پا برجاست.

بانو عالمی با تاکید بر شکننده بودن وضعیت امنیتی می گوید که حاکمیت دولت تنها در مسیر شاهراه، ولسوالی ها و وصل بودن چوک ها احساس می شود.

از سویی هم صفی الله امیری عضو دیگر شورای ولایتی کندز به خاورمیانه گفت، بالاتر از ۸۰ درصد خاک این ولایت هم اکنون در حاکمیت طالبان مسلح قرار دارد.

همچنان وکلای شورای ولایتی کندز از کندی عملیات نظامیان انتقاد می کنند.

در عین حال دگروال جان آغا، فرمانده کندک اول قطعه واکنش سریع در کندز، دلیل کندی عملیات را جابجا شدن طالبان مسلح در خانه های مردم عنوان می کند.

این مقام نظامی می گوید، آماده نبرد با طالبان مسلح هستند؛ اما مشکل عمده؛ استفاده از خانه های مردم به عنوان سپر از سوی طالبان مسلح است.

کندز بعنوان یکی از ولایت های کلیدی در شمالشرق افغانستان در سالهای اخیر شاهد نا امنی های زیادی بوده است و هنوز در قلب این شهر نشانه های جنگ و تقابل هویداست.

این شهر در جریان دو سال گذشته، دوبار به دست طالبان مسلح سقوط کرد و بعد از درگیری های چند روزه و تقبل خسارات و تلفات ملکی و نظامی، به کنترول دولت درآمد.

شهروندان کندز، با چهره های خسته در انتظار آرامش اند و از حکومت می خواهند که هرچه زودتر بر این نا امنی ها نقطه پایان بگذارد و شهر آنان را از سقوط بار سوم نجات بدهد.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *