صعود افغانستان در رده بندی فساد در جهان

خبرگزاری خاورمیانه

در تازه ترین گزارش دیده بان بین المللی شفافیت، افغانستان بالاتر از هفت کشور جهان در زمینه فساد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این گزارش که امروز (۶دلو) به نشر رسیده و مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی است، افغانستان در مکان ۱۶۹ جهان قرار گرفته و دیگر به عنوان فاسدترین کشور جهان نیست.

بر اساس این گزارش، افغانستان ۱۵ امتیاز کسب کرده و در میان ۱۷۶ کشور جهان، بالاتر از لیبیا، سودان، یمن، سوریه، کوریای شمالی، سوادن جنوبی و سومالیا قرار دارد.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۵، افغانستان همراه با سومالیا و کوریای شمالی در مکان ۱۷۶ جهان قرار داشت.

در همین رابطه، هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری در نشست خبری در کابل اظهار داشت که بررسی دقیق قراردادهای دولتی از سوی کمیسیون تدارکات، مبارزه جدی با فساد اداری از سوی حکومت و ایجاد مرکز عدلی و قضایی از جمله مواردی بوده که افغانستان از جایگاه سال ۲۰۱۵، بالاتر آمده است.

به گفته وی، دولت تلاش هایش در زمینه مبارزه با فساد اداری را بیشتر کرده و حسابدهی و ثبت دارایی مقام های عالی رتبه دولتی قبل و بعد از حضور در ارگان های دولتی، یکی از این راه ها است.

هرچند افغانستان دیگر فاسدترین کشور جهان نیست و دولت نیز ادعا دارد که تلاش در راه مبارزه با فساد را بیشتر کرده است؛ اما همچنان پرونده های برزگ فساد از جمله کابل بانک، بی سرنوشت باقی مانده و در زنده گی مردم نیز هیچ تغییری نیامده است.

در حالی که چندی پیش نیز گفته شده بود که سالانه نزدیک به سه میلیون افغانی در سطح مدیران متوسط و پایین رتبه، از سوی مردم رشوت داده می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *