صالح با توهین به هزاره ها در پی نفاق قومی در افغانستان؟!

امرالله صالح، بعد از مدتی بیکاری پس از ریاست امنیت ملی، به عنوان سرپرست وزارت امور داخله تعیین شد و در مدت کمی، از نگاه شعاری بر سر زبان‌ها افتاد.
اما در یک چرخش ۱۸۰ درجه ای از منتقد اصلی رئیس جمهور غنی به حامی ویژه و بازوی راست وی تعیین شد و در سمت معاون اول دسته انتخاباتی “دولت ساز” به رهبری محمد اشرف غنی، وارد کارزار شد.
حضور وی در کنار رئیس جمهور برخلاف انتظار اکثر تاجیکها بود و با توجه به اینکه سران تاجیک، رئیس جمهور را به تصفیه قومی متهم می کردند و آقای صالح هم پیش از معاونت به صراحت برخی اظهارات را بیان کرده بود.
صالح با حضور در تیم دولت ساز، تاکتیکها را در مقابل خود قرار داد و تا حدی اعتبارش را زیر سوال برد؛ اما هیچکس تصور نمی کرد که او تا این اندازه خام باشد که بخاطر مبارزات روانی انتخابات، یک قوم مهم در کشور را مورد توهین قرار دهد.
امرالله صالح در حساب فیس بوک خود نگاشته است “در هسته بحران تیم ثبات و همگرایی:
“یکی از اعضای هسته بحران می پرسد که شاید قومهای هزاره در تظاهرات کمتر اشتراک کنند. سرهسته جواب میدهد که اشتراک کنند یا نکنند حرف جداست اما حق هزاره به اندازه بینی اش است. وقتی خدا بینی تقسیم میکرد نوبت هزاره که رسید برایش بینی کوچک داد و گفت دلت میگیری یا که بی بینی می باشی”. همه میخندند. این است کسانیکه میخواهند همگرایی را تمثیل نمایند.
نوت : اگر سارنوالی یا محکمه خواسته باشد این مکالمات نژاد پرستانه و تعصب انگیز را بخاطر پیگیری عدلی بدست آرد در اختیارشان قرار خواهیم داد. در آن تیم هرچیز است به جز از ثبات و همگرایی. با این ادبیات .متعفن دعوای سیاست کردن شرم مطلق است. اشتراک کننده ها شامل وکلای پارلمان سنا و چند مقام دولتی بودند.”
هرچند که شاید شرح حالی از رقیب انتخاباتی باشد؛ اما علنی ساختن آن از سوی صالح، وی را در مقابل مردم قرار داد.
صالح با حضور در برنامه رهایی “انس حقانی”، یکی از قاتلین عمده مردم افغانستان و عضو رهبری گروهی که مسوولیت حمله بر دفتر “روند سبز” مربوط به صالح را به عهده گرفت، اعتبارش را از دست داد و حالا با علنی ساختن این اهانت، مشخص نیست که چه جوابی برای مردم خواهد داشت؟
در واکنش به این ادعای آقای صالح، داکتر عبدالعلی محمدی، مشاور پیشین رئیس جمهور غنی می گوید: “امرالله صالح دروغ میگوید؛ تعفن برخاسته از نوشته منافقانه او به مراتب آزاردهنده تر و نفرت انگیزتر از مدعای دروغین اوست. او یک استخباراتی است و به خوبی میداند که حامیان بین المللی افغانستان، رأی و نظر مثبت یا منفی مردم هزاره را نسبت به هر یک از دو کاندیدای پیشتاز، از فاکتورهای اساسی برای تصمیم نهایی می شمارند. از این رو، با رویکرد شیطانی بذر تفرقه می پاشد و تخم کینه می کارد تا به خیال خام خود، از آب گل آلود ماهی مقصود بگیرد.
آقای صالح! مخکشیزم، مانیفست کسی است که نزدیک به یک سال پیش، مورد تنفر و انزجار خودت هم بود!”
حال باید امرالله صالح ادعایش را زودتر ثابت کند در غیر آن تلاشش برای دامن زدن به نفاق قومی در کشور برملا خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *