شکست گروه تروریستی داعش در سوریه ؛ شکست آمریکا و عربستان در خاورمیانه

سوریه با داشتن بیش از ۱۸ میلیون نفوس از زمان حاکمیت «حافظ اسد» پدر «بشار اسد» تا سال های ۲۰۱۱ که اولین جرقه‌های بحران در آن زده شد. این کشور با داشتن ذخایر نفتی بزرگ یکی از کشورهای مهم در عرصه اقتصادی در خاورمیانه محسوب میشود.

بحران در سوریه از ۲۶ جنوری ۲۰۱۱ با یک سری تظاهرات های گسترده که الهام گرفته از تحولات سیاسی خاورمیانه موسوم به بهار عربی بود آغاز شد.  در واقع ۲۰۱۱ سالی بود که بحران در سوریه شکل گرفت و ارتش آزاد سوریه یعنی نظامیان جدا شده از ارتش سوریه گروهی تروریستی بنام «جبهه النصره لاهل الشام» را تشکیل داد که قبلا شاخه رسمی القاعده در سوریه بود. این گروه دست به شورش زد و در سال ۲۰۱۶ نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داد و از القاعده جدا شد. جبهه اسلامی ائتلافی از چندین گروه اسلام گرای سلفی در این کشور شکل گرفت.

گروه تروریستی «جبهه النصره لاهل الشام» در اواخر سال ۲۰۱۱ و با آغاز بحران و جنگ در سوریه به عنوان شاخه گروه دولت اسلامی در عراق «داعش» تشکیل شد و به سرعت به یکی از گروه‌های مطرح در این عرصه تبدیل گشت. گروه تروریستی داعش حدود ۷ سال است که کشورهای سوریه و عراق را با پشتیبانی کشورهای حامی تروریسم از جمله کشورهایی که با نظام «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه  و جمهوری اسلامی ایران در تقابل هستند اشغال کرده است. این گروه تروریستی با ایدولوژی رادیکال وارد این کشورها شد و با کشتارهای فجیح و بیرحمانه لکه ننگی را بر پیشانی انسانیت در تاریخ ثبت کرد.

ارتش سوریه و همپیمانانش پس از حدود ۷ سال نبردهای سخت، نفس گیر و خونین حالا ریشه های داعش را با آزادی شهر بوکمال در مرز سوریه و عراق که آخرین منطقه شهری مهم در سوریه است، خشکاندند. بوکمال آخرین شهری بود که گروه تروریستی داعش با از دست دادن شهرهای دیگر سوریه در آنجا پناه برده بود.

ارتش سوریه با مساعدت و همراهی سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان، نیروهای مردمی سوریه، فاطمیون، زینبیون و حیدریون  تصمیم گرفتند به حضور داعش در این خاورمیانه پایان بدهند و این کار نیز به طور کامل انجام شد. خروج نیروهای داعشی از این منطقه، به معنای پاکسازی کامل داعش از سوریه است.

گروه تروریستی داعش با حمایت بسیار قوی و فعال آمریکا که همیشه در پی دامن زدن بحران‌های منطقه به نفع خود و برای فروش سلاح ها و همچنان نفوذش در کشورهای خاورمیانه برای تقابل با ایران و روسیه است به سوریه وارد شد، در واقع گفته میتوانیم داعش ابزار و کالایی بود که از طریق آن آمریکا میخواست نفوذ خود را در خاومیانه گسترش دهد و نظم نوین خاورمیانه که استراتیژی امریکا بود را می خواست عملی کند.

نظم نوین خاورمیانه استراتیژی است که می‌خواهد کشورهای خاورمیانه را کوچک‌تر کند تا قدرت شان در جهان کاهش پیدا کند و امریکا بتواند در این منطقه نفوذ بیشتر پیدا کند تا جهان را از دوقطبی شدن و یا حتی می‌توان گفت از چند قطبی شدن نجات بدهد و خودش آقای جهان شود که با ایجاد داعش این برنامه را می‌خواست عملی کند که ناکام شد و اینجا کشوری بنام کردستان هم برنامه جاگزین شان بود که با دخالت کشورهای ترکیه و ایران این همه پرسی که توسط مسعود بارزانی در کردستان انجام شده بود چند روز پیش لغود شد.

از سوی دیگر عربستان وهابی مذهب با داشتن تفکر رادیکال یکی دیگر از حمایت کنندگان پروژه داعش به شمار میرود. این کشور که از سالیان دراز به اینسو تروریست‌های تندرو را به کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، صادر میکند، با ایران نیز به شدت در تقابل است این موضوع باعث شده است تا جایی که توان دارد به حمایت داعش بپردازد چرا که ایران یکی از کشورهای مهم و اصلی حمایت کننده دولت سوریه برای پاکسازی داعش به شمار میرود.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ظهور داعش، با تمام توان و قدرت در کنار ملت و مردم سوریه ایستاد. در کنار ارتش سوریه، سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و همچنان نیروهای مردمی سوریه برای نابودی داعش، به مبارزه برخواستند تا اینکه موفق به راندن داعش از آخرین نقطه سوریه یعنی شهر« بوکمال» شدند.

اهمیت استراتژیک شهر بوکمال به علت موقعیت این شهر به عنوان شاهراه اصلی بغداد – قائم و دمشق و دخایر عظیم نفتی آن است که نقش بسیار مهمی در نقل و انتقالات نیرو و کالا بین عراق و سوریه ایفا می‌کند. با کنترل ارتش سوریه بر شهر بوکمال عملا مرزهای مشترک عراق و سوریه تحت کنترل و یا نفوذ موثر نیروهای دولتی سوریه در آمد.

از سوی دیگر همین شرایط استراتژیک باعث شده بود که در یک ماه اخیر رقابت شدیدی میان ارتش سوریه و هم پیمانانش از یک سو و نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا از سوی دیگر بر سر کنترل بوکمال درگیرد که در نهایت با سیطره ارتش سوریه بر این شهر عملا می‌توان آمریکا را بازنده این رقابت به حساب آورد، هرچند آمریکا از هیچ تلاشی برای کارشکنی در مورد روند شکست داعش توسط دولت سوریه کوتاهی نکرد.

نقش محوری ارتش سوریه با مساعدت و همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله و همچنین نیروهای مردمی را نمی توان در نابودسازی داعش در سوریه نادیده گرفت زیرا داعش و حامیان غربی – عبری و عربی آن ها هر آنچه از دستشان بر می آمد انجام دادند تا محور مقاومت در عراق و سوریه بشکند و حضور داعش بتواند از منافع آن ها در منطقه ای پرتنش حمایت کند اما حالا عناصر باقیمانده داعش در بیابان های اطراف بوکمال آوارده اند و راهی به جز تسلیم و یا کشته شدن ندارند.

حملات هوایی روسیه در سوریه

همچنان نقش روسیه را هم نمی‌توان در درهم کوبیدن جبهه داعش نادیده بگیرم سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه چند روز قبل اعلام کرد که قوای — هوا-فضائی روسیه مستقر در سوریه در تسخیر آخرین سنگر مستحکم داعش در البوکمال توسط اردوی سوریه نقش فوق العاده عالی را بازی نمود و مهارت رزمی خود را در سطح عالی نشان داد.

خدیجه موسوی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *