شکست آمریکا در نشست شورای امنیت، درباره اغتشاشات ایران

جلسه شورای امنیت درباره اغتشاشات اخیر در ایران با اصرار آمریکا آغاز و با مخالفت جامعه بین المللی با سیاست خارجی آمریکا و انتقاد از نیکی هیلی به علت طرح این موضوع پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست برای آمریکا و کسانی که به این نشست دلخوش کرده بودند عوایدی نداشت. درخواست آمریکا برای برگزاری نشست فوق العاده درباره ناآرامی های ایران در حالی برگزار شد که تاکنون سابقه ای برای برگزاری چنین نشست هایی وجود نداشته است .

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که متقاضی این نشست بود گفت آمریکا در کنار معترضان قرار دارد و از آنها حمایت می کند. نیکی هیلی بار دیگر با تکرار شعارهای اغتشاشگران و این بار از تریبون سازمان ملل افزود: ما باید برای معترضان کار بیشتری انجام دهیم.

در این جلسه سه عضو دائم شورای امنیت یعنی چین، روسیه و فرانسه آمریکا را به علت طرح این موضوع در شورای امنیت مورد انتقاد قرار دادند هرچند فرانسه ضمن تاکید بر حفظ توافق هسته‌ای با ایران از نقض آزادی بیان و همچنین نقش ایران در خاورمیانه انتقاد کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به نقش موثر ایران در سوریه و عراق برای شکست داعش افزود: معترضان روزهای اخیر معتقدند بخشی از بودجه ایران صرف جنگ های نیابتی در سوریه، عراق و یمن می شود.

نماینده فرانسه عضو دیگر این شورا با اشاره به اینکه تحولات ایران را با دقت در نظر داریم تاکید کرد: حوادث ایران تهدیدی برای ثبات و امنیت بین المللی نیست، وظیفه اساسی یافتن راه حل برای بحران های خاورمیانه است، ضمن آنکه باید از توافق هسته‌ای حفاظت کنیم.

نماینده انگلیس نیز با تاکید بر حفظ توافق هسته‌ای با ایران افزود: به دقت تحولات ایران را زیر نظر داریم اما از وضع حقوق بشر در این کشور نگرانیم.

نماینده چین در سازمان ملل درباره دستور کار نشست گفت: بحث درباره مسایل داخلی ایران در صلاحیت شورای امنیت نیست.

نماینده روسیه هم در سازمان ملل گفت: امروز دیدیم چگونه آمریکا از شورای امنیت سوء استفاده کرد. وی افزود: هدف از جلسه امروز حمایت از مردم ایران نیست بلکه بر هم زدن توافق هسته‌ای است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم بر اساس آئین نامه شورا در این نشست حضور یافت و در بیانیه ای شدیداللحن علیه آمریکا گفت: زورگویی آمریکا در سازمان ملل متحد تاریخچه ای طولانی دارد، اما نمونه فعلی، موردی مضحک است.

غلام علی خوشرو افزود: باعث تاسف است علی رغم مقاومت برخی از اعضاء، این شورا به خود اجازه داد بوسیله هیات حاکمه فعلی آمریکا مورد سوء استفاده قرار گیرد و جلسه ای را در مورد موضوعی تشکیل دهد که خارج از حیطه وظایف آن است.

خوشرو با یادآوری جنایت آمریکا علیه ایران از جمله ساقط کردن هواپیمای مسافربری و حمایت از رژیم صدام در تهاجم به ایران گفت آمریکا در حالی ایران را متهم به نقض حقوق بشر می کند که تصاویر ضرب و شتم معترضان جنبش اشغال وال استریت و  کشتار دانشجویان هنگام اعتراض مسالمت آمیز در دانشگاه ایالتی کنت انسان را از میزان تزویر آمریکا متحیر می کند.

خوشرو تاکید کرد اگر قرار به برگزاری جلسه بود این ایران بود که باید تقاضای برگزاری بحث و بررسی می کرد.

وزیر خارجه ایران در پیامی در شبکه های اجتماعی نوشت: “نشست شورای امنیت که در مورد حوادث اخیر ایران برگزار شد افتضاح دیگر در سیاست خارجی برای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود.

ظریف افزود: شورای امنیت تلاش عریان آمریکا برای مصادره اختیاراتش را رد کرد، یک افتضاح سیاسی دیگر در سیاست خارجی برای دولت ترامپ.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *