شورای عالی صلح به رئیس جمهور نزدیک شد

با تعیین مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهور به عنوان رئیس اجرایی دارالانشای شورای عالی صلح، این نهاد به صورت عمده در مشت رئیس جمهور قرار گرفته و بیشتر از گذشته به وی نزدیک شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری در نشست خبری امروز (۱۳حمل) اظهار داشت که محمد اکرم خپلواک بر اساس حکم رئیس جمهور غنی، به عنوان رئیس اجرایی دارالانشای شورای عالی صلح گماشته شده است.

مرتضوی اظهار داشت که خپلواک همزمان در پست قبلی اش به عنوان مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهور نیز فعالیت خواهد کرد.

به گفته وی، رئیس جمهور در حکمش آورده که رئیس دارالانشای شواری عالی صلح می تواند در نشست های کابینه حضور داشته و رهبری مالی این نهاد را نیز پیش ببرد.

سخنگوی ریاست جمهوری تاکید کرد که با حضور خپلواک در سمت جدید، موافقت نامه صلح افغانستان تسریع بخشیده شده و شواری عالی صلح جان تازه خواهد گرفت.

مرتضوی افزود که استراتیژی صلح افغانستان نهایی شده و برخلاف گزارش هایی مبنی بر نبود بودجه برای ادامه فعالیت شورای عالی صلح، منابع مالی برای این نهاد وجود دارد.

دولت در انتظار اعلام حزب اسلامی

سخنگوی رئیس جمهور غنی از سویی به گفتگوها و روند تطبیق توافقنامه صلح دولت با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اشاره کرده و تصریح کرد که تا ۱۵ روز دیگر تمام مسوولیت های دولت کابل در مورد این توافقنامه عملی می شود.

مرتضوی با بیان اینکه به زودی بخشی از زندانیان حزب اسلامی از زندان های افغانستان رها می شوند؛ گفت که حالا دولت در انتظار اعلام حزب اسلامی برای تعیین زمان ورود گلبدین حکمتیار به کشور است.

وی تاکید کرد که حزب اسلامی هم باید به تعهدات خود در قبال توافقنامه صلح عمل کند.

این در حالی است که با گذشت زمانی از امضای توافقنامه صلح کابل با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، هیچ اقدام مثبتی دیده نشده و در برخی موارد نیز اعضای حزب اسلامی همچنان با نیروهای امنیتی در نقاط مختلف کشور درگیر نبرد هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *