شهروندان بامیان مخالفت خودرا با سهمیه بندی کانکور اعلام کردند

صدها نفر از فعالان مدنی و شهروندان ولایت بامیان امروز (شنبه ۲۲ سرطان) در مرکز این ولایت در اعتراض به طرح ‘سهمیه‎بندی’ کنکور تظاهرات و مخالفت خویش با این طرح اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اخیراً وزارت تحصیلات عالی کشور اعلام کرد که در نظر دارد طرحی را به شورای وزیران برای تصویب ارائه کند که براساس آن پذیرش در کانکور بر اساس تناسب جمعیت ولایت‎ها مشخص شود.
اما معترضانی که امروز شنبه تظاهرات کردند، این طرح را مغایر قانون اساسی، حق شهروندی و اصل شایسته ‌سالاری دانستند و مخالفت شدید خود را با آن اعلام کردند.
حسین‌ داد احمدی از سازمان‌ دهندگان این تظاهرات گفت: بر اساس قانون اساسی، وظیفه دولت است که فرصت را برای همه شهروندان مهیا کند که تا سطح لیسانس به صورت رایگان درس بخوانند، اما ما وقتی سهمیه ‌بندی را مطرح کنیم، حق زیادی از مردم ضایع می‌شود و از طرف دیگر باعث از بین بردن استعدادها می‌شود.
آقای احمدی افزود که اجرای طرح سهمیه ‌بندی کانکور زمینه را برای آن فراهم می‌کند که مناطقی که در نهادها و امور اجرایی نقش بیشتری دارند، سهمیه بیشتری در کانکور به دست می‏آورند و این امر به افزایش فساد در کانکور هم کمک می‎کند.
او همچنین گفت که این نگرانی در میان فعالان مدنی، مردم و دانش‌آموزان پیدا شده که این طرح ممکن است باعث آن شود که کسانی که واقعاً برای ورود به دانشگاه درس می‌خوانند، نتوانند به دانشگاه راه یابند و برعکس، کسان دیگر بدون زحمت بر اساس سهمیه وارد دانشگاه شوند، بدون این که شایستگی آن را داشته باشند.
همچنین طیبه خاوری یکی دیگر از سازمان‌دهندگان این تظاهرات به رسانه ها گفت علاوه بر نگرانی‌هایی که نهادهای مدنی و داوطلبان کنکور به طور کلی دارند، فعالان حقوق زنان نگران هستند که این طرح زمینه کنار زدن دختران در کانکور را فراهم خواهد کرد.
خانم خاوری افزود: جامعه ما هنوز سنتی است، تبعیض جنسیتی در ابعاد مختلفی وجود دارد، این طرح به تبعیض جنسیتی دامن می‌زند، به دست والدین های فقیر، متنفذان و مخالفان آموزش دختران و برابری مردان و زنان بهانه می‌دهد، وی به عنوان مثال گفت: اگر ما در نظر بگیریم که در ولایت بامیان ۳۰۰ نفر حق شرکت در کانکور دارند، در این صورت به نظر شما خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که پسرانشان به کانکور راه بیابند یا دخترانشان؟
خانم خاوری گفت که تظاهرکنندگان از وزارت تحصیلات عالی خواسته‌اند که این طرح را پس بگیرد، او همچنین افزود که شورای وزیران و پارلمان کشور هم به هیچ عنوان این طرح را قبول نکند، معترضان در قطعنامه پایانی تظاهرات خود از عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی خواستند که با پافشاری بر این طرح، خود را با خشم مردم مواجه نکند و هر چه زودتر دست از آن بردارد.
تظاهرکنندگان هشدار داده‌اند که در صورت عدم الغای مطلق این طرح، اعتراضات مدنی ما مردم بامیان ادامه داشته و نخواهیم گذاشت که شایسته‌سالاری زیر پاشده و حقوق فرزندان این سرمین نقض شود

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *