شبی که مردم هرات نخوابیدند

شماری از فعالان مدنی و روشن‌فکران شهر هرات تصمیم گرفتند که شب ۲۹ حمل را به عنوان جشن آزادی تجلیل کنند؛ اما برخی سودجویان این شب را بر مردم هرات تلخ کردند.

به تاریخ ۲۹ حمل سال ۱۳۷۱ بعد از چهارده سال، مجاهدین وارد شهر هرات شده و هراتیان نیز از این روز معمولا تجلیل به عمل می‌آورند.

به همین منظور شب گذشته شماری از برگزارکننده‌گان جشن پیروزی مجاهدین به پیشواز از ۲۹ حمل، اقدام به آتش‌بازی کردند؛ اما در این بین شماری از سودجویان، اقدام به شلیک‌های هوایی نمودند.

این اقدام باعث شد تا مردم هرات شب گذشته را با ترس و وحشت به‌سر ببرند و خواب از دیده‌گان رخت بربندد.

عبدالغفور یکتن از باشنده‌گان شهر هرات به خاورمیانه گفت :«فکر کردم که جنگ شده و طالبان داخل شهر شده‌اند و یا کدام منطقه را هدف قرار داده‌اند.»

وی می‌گوید که تمام همسایه‌های آنها نیز از ترس و وحشت نخوابیده و به فکر تامین امنیت خانواده‌شان بوده‌اند؛ اما بعد از مدتی متوجه شده‌اند که بخاطر تجلیل از ۲۹ حمل، شلیک‌هایی هوایی صورت گرفته است.

محمد امین دیگر باشنده هرات می‌گوید :«چند سالی بود که شبانه هیچ شلیک هوایی صورت نمی‌گرفت و به همین خاطر همه ترسیده بودند و نمی‌دانستند که چه شده است.»

وی از مقام‌های محلی و امنیتی هرات می‌خواهد که با عاملین این رویداد برخورد جدی کنند.

در عین حال، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«برگزار کننده‌گان جشن ۲۹ حمل، شب گذشته و به پیشواز از این روز مراسم آتش‌بازی راه‌اندازی کرده بودند که در بین آنها شماری از افراد سودجو اقدام به شلیک‌های هوایی کردند.»

به گفته وی، بعد از این رویداد نیروهای امنیتی وارد عمل شده و سه تن از منسوبین امنیتی که در شلیک‌های هوایی اقدام کرده بودند، بازداشت شده و شمار دیگری نیز شناسایی شده و به زودی بازداشت می‌شوند.

بر اساس معلومات فرهاد، در نتیجه شلیک‌های هوایی صورت گرفته؛ سه تن از باشنده‌گان هرات زخمی شده و به شفاخانه انتقال داده شدند.

سخنگوی والی هرات تصریح کرد که جشن ۲۹ حمل امروز در شهر هرات برگزار می‌شود.

شلیک‌های هوایی و آتش‌بازی به پیشواز از ۲۹ حمل در حالی در هرات انجام می‌شود که شماری از باشنده‌گان این ولایت به تاریخ ۲۴ حمل (روز هرات) جشن باشکوهی برگزار کرده بودند که با آتش‌بازی همراه بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *