سیستم بین المللی ترانسپورت جاده ای”تیر”کشورفعال شد

دولت افغانستان بعد از سی سال سیستم بین المللی ترانسپورتی جاده ای “تیر”(TIR) را دوباره فعال کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این سیستم امروز (چهارشنبه) به اشتراک اعضای کابینه، سفرا و همچنان نماینده های سازمان بین المللی حمل و نقل جاده (IRU) در هوتل کابل سیرینا شهر کابل راه اندازی شد.

به گفته مقامات دولتی، فعال شدن مجدد این سیستم در افغانستان محاط به خشکه، اهمیت اقتصادی و توسعه یی دارد.

وزارت امورخارجه افغانستان در تسهیل فعالیت این سیستم در کشور نقش مرکزی و فعال داشت.

افغانستان در سال ۱۹۸۳ به این کنوانسیون الحاق نموده بود اما نظر به شرایط مختلف داخلی نتوانسته بود تا سیستم تیر را پیاده نموده و از مزایای آن از طریق ترانسپورت زمینی، که به سرعت و بدون موجودیت پروسیجرهای مغلق گمرکی به کشورهای منطقه و جهان وصل میگردد، استفاده نماید.

استفاده از سیستم تیر باعث می شود تا مشکلات کنونی که گمرکات کشورهای همسایه برای اموال ترانزیتی افغانستان ایجاد می کنند نیز تاحدود زیادی رفع گردد.

سیستم ترانسپورت بین المللی تیر عبارت از سیستم بین المللی تسهیل کننده ترانزیت و ترانسپورت بین المللی است که توسط سازمان بین المللی ترانسپورت و جاده یی میان کشورهای عضو این سازمان تطبیق میگردد و منحیث یک ویزا و یا اجازه نامه ترانزیت و ترانسپورت کالاهای تجارتی بسته شده، تحت طرزالعمل یکسان عمل میکند.

با توجه به اینکه افغانستان در قلب آسیا موقعیت دارد، نقطه اتصال بین آسیای مرکزی، شرق میانه و آسیای جنوبی از طریق زمینی میباشد.

با فعال ساختن این سیستم، ترانزیت بین کشور های آسیای میانه، ایران و کشورهای شرق میانه و همچنان از اینجا به سمت اروپا سرعت می یابد و این امر در رشد تجارت و صنعت در منطقه موثر واقع میگردد.

از سوی دیگر افغانستان سرشار از منابع طبیعی و معدنی بوده و دارای محصولات زراعتی خوبی است، ازین رو بعد از فعال ساختن این سیستم تاجران و سرمایه گذاران افغان به آسانی و به مصرف و وقت کم میتوانند محصولات خود را بدون پروسیجرهای مغلق گمرکی به کشورهای منطقه و اروپا صادر نمایند.

این کار بدون شک در رشد اقتصاد افغانستان نقش مهمی خواهد داشت با توجه به غیر متوازن بودن بیلانس تجارت در افغانستان، این سیستم زمینه خوبی جهت رشد صنایع و صادرات به حساب می آید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *