سیاسیون افغانستان و رهبران جهادی در قبال بیت‌المقدس با مردم فلسطین استند یا ترامپ؟

علی‌رغم هشدارهای سران کشورهای منطقه و جهان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیشب طی سخنرانی رسمی در کاخ سفید اعلام کرد بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

بیت المقدس نخستین قبله مسلمین است و این کار ترامپ بی‌گمان که بی‌پاسخ نخواهد ماند، اما در کشور ما یعنی افغانستان که بیش ۴ دهه بخاطر اسلام جهاد کردیم چرا تا حال هیچ رهبر جهادی و سیاسی افغانستان موقف خود را در مقابل این کار ناشایسته و خبثانه ترامپ اعلام  نکرده اند.

این در حالیست که رییس مجلس سنا چند روز در پیوند به سخنان استاد محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه که شکست داعش را به جهان اسلام تبریک گفته بود واکنش نشان داد ولی تا هنوز در پیوند به این کار ترامپ هیچ واکنشی نشان نداده است.

همچنان کسانی دیگری که در پیوند به سخنان استاد محمد محقق واکنش نشان داده بودند خاموشی اختیار کردند و چنان بی سر و صدا از کنار این فاجعه می گذرند که انگار آب از آب تکان نخورده است.

این خاموش در افغانستان از چه سرچشمه گرفته است؟ از این که حکومت وحدت ملی از ابتکارات جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا است؟ آیا این خاموش ربط دارد به معاش و خرچ دسترخوان اکثر رهبران جهادی و سیاسی که مستقیم یا غیر مستقیم از سوی آمریکا داده می‌شود؟ آیا اسلام برای شان هیچ مفهموم و معنی ندارد؟

این درحالیست که اکثر کشورهای جهان اسلام در پیوند به این کار ترامپ واکنش نشان داده اند؛ صدها فلسطینی ساکن اردوگاه برج البراجنه بیروت بعد از سخنرانی ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

همچنان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد: فلسطین تسلیم تصمیم ترامپ نمی‌شود. فلیسطینیان در واکنش به این اقدام، انتفاضه‌ای سراسری به راه می اندازند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد کشورمان اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارت‌خانه خود از تل آویو به بیت المقدس اشغالی و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های بین المللی می‌داند.

دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آینده قدس را تنها اراده و عزم وفاداران به آرمان فلسطین تعیین خواهد کرد نه یک دولت یا رئیس جمهور. این آرمان در وجدان مردم عرب تا تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس زنده و پاینده خواهد ماند.

نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق، اعلام کرد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اعلام جنگ و تجاوز به حقوق مردم فلسطین است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ درباره قدس، همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کرد.

همچنان امیر قطر به رئیس جمهور آمریکا هشدار داد تا شاهد پیامدهای خطرناک تصمیمش درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *