سه زن تاثیرگذار افغانستان از نگاه بی بی سی اعلام شد

رسانه بین‌المللی بی‌بی‌سی فهرستی از ۱۰۰ زن تاثیرگذار امسال خود را به نشر رسانده است که در میان آنان سه زن از افغانستان نیز شامل‌اند.

بی‌بی‌سی، امروز سه‌شنبه، ۱۵ قوس، در گزارشی زهرا جویا، بنیان‌گذار رسانه رخشانه، تمنا پریانی، فعال حقوق زن و فاطمه امیری، دانش‌آموز آموزشگاه کاج که در حمله بر این مرکز یک چشم و گوشش را از دست داده است را به‌عنوان زنان تاثیرگذار سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است.

در فهرست امسال نام فاطمه امیری، یکی از قربانیان حمله انتحاری بر مرکز آموزشی کاج دیده می‌شود که با وجود جراحت‌های عمیق، در آزمون کانکور شرکت کرد و با گرفتن ۳۱۳ نمره به دانشکده کامپیوترساینس دانشگاه کابل کامیاب شد.

تمنا پریانی از دیگر زنان تاثیرگذار شناخته شده است که با وجود تهدیدات طالبان، در برابر نقض شدید حقوق بشری به‌ویژه حقو زنان در افغانستان ایستاد و یک ماه را در زندان این گروه سپری کرد.

زهرا جویا، مدیر مسوول رسانه‌ رخشانه که در حوزه زنان بیشتر فعال است، به بی‌بی‌سی گفته است که او به قدرت نرم واژه‌ها باور دارد و باید در مورد بی‌عدالتی‌ها در مورد زنان صحبت شود.

بی‌بی‌سی در یک دهه اخیر، همه‌ساله بر‌اساس ارزیابی‌هایش فهرستی از ۱۰۰ زن تاثیر‌گذار و الهام‌بخش را که در زمینه‌های حقوق بشر و زنان فعالیت دارند، منتشر می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *