سناتور انتصابی رئیس جمهور با تابعیتی دوگانه

بر اساس معلومات ارگ ریاست جمهوری، احمدیوسف نورستانی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و عضو انتصابی مجلس سنا، تابعیت دوگانه دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بعد از آنکه نورستانی از سوی دادگاه فدرال امریکا به غارت دارایی عامه در امریکا متهم شد، سخنگوی رئیس جمهور غنی گفته است که وی شهروندی افغانستان و  امریکا را دارد.

دادگاه فدرال امریکا با نشر اعلامیه ‌ای گفته بود که ممکن است آقای نورستانی به ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۵۰ هزار دالر جریمه‌ نقدی محکوم شود.

احمد یوسف نورستانی در دادگاه پذیرفته ‌است که با پنهان ‌کردن سفرهای خارجی‌ و نزدیک به چهار سال اقامت خارج از امریکا، بگونه غیرقانونی ۱۰۰ هزار دالر امریکایی از امتیازات دولتی دریافت کرده‌ است.

با این حال، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در پیوند به متهم ‌شدن آقای نورستانی؛ گفته است که آقای نورستانی شهروند افغان ـ امریکایی است.

وی در صفحه توئیتر خود نگاشته است: « جرم یک عمل شخصی است. هیچ کسی، در هیچ مکانی نمی‌ تواند مافوق قانون باشد. آقای یوسف نورستانی، شهروندی افغان ـ امریکا را دارد. در صورتی که آقای نورستانی مرتکب عمل غیرقانونی در امریکا شده ‌باشد، نهادهای عدلی و قضایی آن کشور می ‌توانند در مورد وی تصمیم بگیرند.»

این توئیت سخنگوی رئیس جمهور نشان می دهد که نورستانی با داشتن شهروندی دو کشور از سوی رئیس جمهور به عنوان سناتور انتصابی تعیین شده است.

یوسف نورستانی در سال ۲۰۱۴ انتخابات ریاست جمهوری، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات بود و آن انتخابات بعد از تقلب ها و فساد گسترده منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد.

چندی پیش نیز دادگاهی در افغانستان آقای نورستانی را به اتهام برداشت غیر قانونی یک میلیون افغانی از بودجه دولتی در زمان ولایت او در هرات، مجرم شناخت؛ اما حکم او هرگز اجرا نشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *