سمینار”غزنی مهد تمدن فرهنگ اسلامی” در کابل برگزار شد

در سمینار ” غزنی مهد تمدن فرهنگ اسلامی” فرهنگ و تمدن، فرهنگ و هنر، شخصیت های علمی ادبی غزنی معرفی و حفظ آثار، امنیت و باز سازی و باید‌ها و نباید‌های امروز و فردا غزنی به بحث گرفته شده و سخنرانان پیرامون موضاعت طرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این سمینار با پیام استاد محمدکریم خلیلی معاون دوم رئیس جمهور در کابل آغاز شد.

در پیام استاد محمد کریم خلیلی که توسط عباس بصیر مسوول دفتر معاون دوم رییس جمهور قرائت میگردید غزنی به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تمدن اسلامی شمرده شده بود و تاکید شده بود که پژوهشگران علما و دانشمندان در راستای نشر معارف و شناخت غزنی و ایجاد این گونه سمینار ها باید همت کنند و کاری در خور شان غزنی ارائه کنند.

وی در این پیام آورده بود که در معرفی غزنی با توجه به سالی که غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام هم شناخته شد کاری چندانی صورت نگرفته است در حالی که غزنی در گذشته از وجود کسانی  چون ابوریحان بیرونی، بیهقی، سنایی، فردوسی ، فرخی سیستانی و عنصری سود می‌برده که  خیلی از جوانان و نوجوانان کشور به آنها نا اشنا باقی مانده است.

وی از تامین امنیت ولایت غزنی نیز ابراز نگرانی نموده از ارگان‌های امنیتی خواستار تامین امنیت این ولایت شده تا کید نمود که باید که امنیت غزنی باید بصورتی باشد که زمینه‌ای دید و بازدید جهانگران بیشتر فراهم گردد.

ستیز بختیاری رییس مجمع مشورتی ولایت غزنی نیز که از برگزار کنندگان این سمینار بود یاد آور شد که دو قرن کامل غزنویان در  محدوده‌ای افغانستان آن روز حکمرانی نمودند که درخشان ترین تاریخ را از خود به جای گذاشتند ولازم است که محققان نیز این تاریخ را بصورت جدی پیگیری نموده و زمینه‌ای آشنایی نسل نوین افغانستان بخصوص اهالی غزنی را با این شهر باستانی فراهم سازند.

سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور نیز تدویر این گونه سمینار‌ها را یکی از اهداف اساسی دولت افغانستان خوانده ابراز امیدواری نمود که این سمینار ها ادامه پیدا نموده تا تمام آنانی که از غزنی چیزهای میداند و یا به یافته‌های دست پیدا کرده با مردم شریک نمایند.

در همین حال انجینر اکبر احمدی معین وزارت و شهرسازی نیز گفت که پلان های منطقوی شهر غزنی در ۱۷ ولسوالی ترتیب شده و از نظر فرهنگی،  ترانسپورتی و پلان استراتژیک نیز این شهر اماده بوده و در سال‌های آینده نیز روی این شهر کار صورت گرفته و مهمتر ازهمه اینکه در سال‌های در پیشرو مرکز سقافت اسلامی افتتحاح شده که با افتتحاح این مرکز غزنی رنگ و روی دیگر به خود خواهد  گرفت.

دکتر عبدالحمید ناصری گفت غزنویان ملت سازی صادقانه، جدی و دور نگارانه را به وجود آورده و برای حفظ ان نیز تلاش‌های وافری نمودند.

وی گفت سلسله غزنویان می‌توانستند نام شهر ها را بدل نموده نام ترکی بر آنها می‌گذاشتند ولی آنها تاریخ را پاس داشته و به شهر‌های افغانستان احترام گذاشتند همچنین آنها میتوانستند زبان فارسی را از بین برده و زبان ترکی را رایج نمایند ولی آنها این کار را که نکرد هیچ بلکه خودشان تلاش کردند به زبان فارسی شعر سروده و انس و الفت شان را به زبان فارسی نشان دادند.

وی با ذکر این مسئله یاد اور شد که سهم غزنی در ملت سازی بسیار بلند بوده که بر ما غزنویان است که از آن بعنوان یک الگو استفاده نموده و برای اتحاد وحدت همدلی و ملت سازی از این تاریخ غنی و سرشار بهره بجوییم.

گفتنی است که غزنی درسال ۲۰۱۳ به عنوان پایخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شده و دربهار سال روان بصورت رسمی این نامگذاری جشن گرفته شده ویکبار دیگر بعد از سال‌ها نام غزنی ورد زبان‌ها قرار گرفت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *