سفر کری در پاریس، برای تلاش به ادامهء جنگ در سوریه

وزیر امور خارجه امریکا به تلاش‌های خود برای جلب حمایت کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپا برای حمله نظامی به سوریه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جان کری از کهنه ‌سربازان جنگ ویتنام و نماینده سابق ماساچوست در مجلس سنای امریکا، روز شنبه (۱۶ سنبله) مدعی شد طرح واشنگتن برای حمله به امریکا از حمایت کشورهای مختلف برخوردار است.

 وی که روز شنبه در تلاش برای جلب حمایت اتحادیه اروپا برای اقدام نظامی علیه سوریه به اروپا سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت، تعداد کشورهایی که آماده اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد هستند، “دو رقمی” شده است.

 کری افزود، جامعه جهانی قصد ندارد “شاهد خاموش کشتار” غیرنظامیان در سوریه باشد.

 این درحالی است که اتحادیه اروپا تصریح کرده است، هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه باید به بعد از انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل در سوریه موکول شود.

به گزارش روزنامه آلمانی( روزنامه عمومی فرانکفورت)، کارشناسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل ممکن است تا پایان هفته آینده، یافته‌های اولیه خود را درباره ادعای استفاده سلاح‌های شیمیایی در سوریه ارائه دهند.

 امریکا با ادعای تایید نشده استفاده دولت دمشق از تسلیحات شیمیایی و با وجود مخالفت‌های فزاینده جهانی، بر آغاز اقدام نظامی علیه این کشور عربی تاکید دارد.

 لفاظی‌های جنگ‌طلبانه امریکا علیه سوریه، بعد از ادعای مخالفان سوریه مبنی بر حمله مرگبار شیمیایی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به عین ترما، زملکا و جوبر در حومه دمشق تشدید شده است، مخالفان سوریه ادعا کرده‌اند، دولت سوریه چهارشنبه (۲۱ آگوست) مواضع شبه‌نظامیان را هدف حملات شیمیایی قرار داده است که در اثر آن ۱۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

 این درحالی است که دولت سوریه این ادعاهای بی‌اساس را به شدت رد کرده و آن را عملیات انحرافی پرچم دروغین از سوی شبه‌نظامیان دانسته است.

کری در حال حاضر همان نقشی را درباره آغاز جنگ سوریه ایفا می‌کند که کالین پاول، وزیر سابق امور خارجه امریکا در هموار کردن مسیر جنگ عراق بر پایه اطلاعات غلط در سال ۲۰۰۳ میلادی ایفا کرد.

 ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا از ارزیابی‌های جان کری درباره نقش غالب گروه‌های منتسب به القاعده در تعارض مخالفان مسلح با دولت دمشق به شدت انتقاد کرده و گفته است: “وی (کری) آشکارا دروغ می‌گوید، و می‌داند که دروغ می‌گوید.”

 وزیر امور خارجه امریکا باید علاوه بر جلب موافقت جامعه ‌بین‌المللی، نمایندگان عمدتاً مردد و مخالف “مجلس نمایندگان” و افکار عمومی این کشور را در هم‌سویی با تصمیم واشنگتن مبنی بر لزوم اقدام نظامی علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه متقاعد کند.

 این درحالی است که روزنامه گاردین روز شنبه گزارش داد، حتی پنتاگون و رؤسای ستاد مشترک ارتش امریکا درباره این طرح جنگی مردد هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *