زنان در ولایت غور از حقوق‌شان محروم اند

غور از جمله ولایاتی است که شاهد بیشترین خشونت‌ها علیه زنان بوده و محکمه‌های صحرایی و خشونت‎های خانوادگی و بیرونی باعث شده است که تعدادی از زنان این ولایت با این چالش مبارزه کند و از دولت می‌خواهند که در این زمینه یاری نماید.

نگینه غوری دادستان ولایت غور در این مورد به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت “زنان در این ولایت از وضعیت بد اقتصادی، سطح سواد پایین، عدم آگاهی از حقوق‌ زنان و موجودیت افراد مسلح غیر مسؤل رنج می‎برند و این عوامل باعث شده است که خشونت علیه زنان افزایش یابد  و حقوق شان پایمال شود.

وی وضعیت فعلی زنان ولایت غور را نسبت به گذشته نگران کننده توصیف نمود و ادامه این روند را برای زنان این ولایت خطرناک خواند.

او عامل اصلی افزایش خشونت علیه زنان در ولایت غور را  نا امنی، سطح سواد پایین زنان و عدم آگاهی از حقوق شان، مرد سالاری و فعالیت چشمگیری مخالفان مسلح عنوان کرد که این عوامل باعث شده است که دادخواهی برای حقوق زنان و کارکردن آنان در جامعه‌ی که شاهد سنگسار دختران و محکمه‎های صحرایی هستیم به یک چالش جدی تبدیل شود.

یکی از اساسی ترین مشکلات که زنان این ولایت با آن دست و پنجه نرم می‌کندن عدم دسترسی به آموزش و پرورش است که تعداد زیادی از دختران بخاطری دوری مکاتب، نا امنی و سنت‎های حاکم در جامعه از این نعمت محروم هستند.

به گفته خانم غوری افزایش سطح سواد زنان و آگاهی آنان از حقوق فردی و شهروندی، از بین بردن نا امنی و تطبیق قانون از جمله راهکارهای است که می‌تواند در کاهش خشونت علیه زنان کمک نماید.

وی که برای کسب و به رسمیت شناخته شدن حقوق زنان مبارزه می‌نماید امیدوار است که در آینده بتواند زنان زیادی را نزد خویش جمع نماید و یک جنبش را تشکیل بدهد.

این نگرانی درحالی بیان می‌شود که در بیشتر ولسوالی‌های این ولایت اطلاع درست از وضعیت زنان در دسترس نیست و در برخی ولسوالی‌های این ولایت که دولت حاکمیت ندارد محاکم صحرایی طالبان فعال می‌باشد و دعواهای مردم را حل و فصل می‌نماید.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *