زنان در عربستان سعودی خواستار لغو قوانین دست و پاگیر شدند

بیش از ۱۴ هزار زن عربستانی با امضای طوماری از حکومت این کشور، خواستند قوانین دست و پاگیر و غیر منطقی ضد زنان را لغو کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این طومار که نخستین طومار با ابعاد گسترده در عربستان است٬ در فضای مجازی نیز مورد استقبال قرار گرفت و هشتگی با عنوان ‘اسقاط ولایه الرجل’ (لغو قیمومیت مردان) بر روی شبکه اجتماعی توییتر داغ شد.

‘عزیزه یوسف’، از فعالان حقوق زنان در عربستان که این طومار را به دولت تحویل داده است ٬ گفت’ زمان آن فرا رسیده که مقام های سعودی پاسخی به این درخواست بدهند.

عزیزه یوسف که پولیس او را در سال ۲۰۱۳ بخاطر نادیده گرفتن قانون ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور بازداشت کرد، گفت: من نگران نیستم، کار خطایی انجام نداده ام ،مهم ترین مسئله این است که با زن همانند یک شهروند درجه یک رفتار شود.

شماری از زنان سعودی که این طومار را امضا کردند٬ نام کامل خود را زیر آن نوشته اند اما اغلب آنها بدون ذکر نام آن را امضا کردند.

زنان سعودی در مواردی همچون کارکردن ، درس خواندن، اجاره کردن خانه یا طرح شکایت های قضایی به اذن ولی خود نیاز دارند.

تاکنون پاسخی رسمی از سوی دولت عربستان به این طومار داده نشده است.

گفتنی است که زنان در عذربستان حق رانندگی ندارند، هیچگونه آموزشگاه و یا مدرسۀای برای آموزش موسیقی وجود ندارد، ورزش زنان و دختران ممنوع است، زنان حق تأسیس ورزشگاه و یا باشگاه های زنانه را ندارند.

همچنین زنان عربستانی تا ۴۵ سالگی حق ندارند به تنهایی مسافرت کنند. تا پیش از این سن، زنان و یا دختران فقط با همراهی محرم و یا سرپرست مذکر خود و یا اجازه آنان اجازه مسافرت دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *