زنان در ادارات دولتی بغلان سهم اندکی دارند

فعالان حقوق زن در ولایت بغلان می گویند با آنکه زنان در مکاتب و دانشگاه های این ولایت حضور گسترده دارند؛ اما نظر به ولایت های دیگر شمالشرقی حضور آنان در ادارات دولتی بغلان خیلی ها کمرنگ است.

آنان می گویند، برخورد های دوگانه و بی علاقه گی زنان بنابر عدم مصؤنیت مکان های کاری دلایلی است که باعث گردیده زنان انگشت شماری به ادارات دولتی به کار گماشته شوند.

خدیجه یقین رئیس امور زنان ولایت بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، حضور کمرنگ زنان در ادارات دولتی باعث نگرانی آنان شده است و تلاش های شان در قسمت بلند بردن میزان حضور این طبقه تا کنون بی نتیجه بوده است.

بانو یقین می گوید، در پُست ریاست ها و بست های بالاتر دولتی بغلان زنان نقش ندارند و از حکومت می خواهد که برای بلند بردن نقش زنان اقدامات عملی را روی دست بگیرد.

در عین حال مسؤلان ریاست اصلاحات اداری و خدمات ملکی بغلان حضور زنان را در حکومت‌داری این ولایت چهار درصد عنوان می کنند.

عزت الله توحیدی رئیس اصلاحات اداری و خدمات ملکی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، نسبت به ولایت های بدخشان، تخار و قندوز، بغلان اولین ولایتی است که زنان نقش انگشت شماری در ادارات دولتی دارد.

به گفته آقای توحید، به اساس فیصدی اگر حضور زنان محاسبه شود، بجز از ریاست معارف، چهار درصد کارمندان دولتی بغلان را که در بست های بلند حکومتی کار می کند، زنان تشکیل می دهند.

وی می گوید، مطابق طرزالعمل در امتحان رقابتی که برای احراز بست های دولتی گرفته می شود، نسبت به مردان برای زنان همکاری صورت می گیرد؛ اما زنان کمتر علاقه مند هستند که در ادارات دولتی کار کنند.

رئیس اصلاحات اداری بغلان دلیل این همه بی علاقه گی را مصئون نبودن مکان های کاری برای زنان و اجازه ندادن خانواده ها به دختران شان عنوان می کند.

فعالان مدنی بغلان نیز از سهم اندک زنان نگرانی می کنند و می گویند زنان قشر مهربان هستند و می توانند وظایف شان را با توانمندی و دلسوزی انجام بدهند.

سمیه نوروزی یکی از خبرنگاران زن در بغلان می گوید، اگر زنان به وظایف بلند حکومتی گماشته شوند، دسترسی خانم ها به ادارات دولتی آسان می شود و از جانب دیگر می توانند به اموراتی که به قشر زن مربوط می شود به شیوه بهتر رسیدگی نمایند.

ریاست امور زنان بغلان با راه اندازی کنفرانس یک روزه ی با اشتراک روسای ادارات دولتی بغلان، از آنان خواست که در قسمت پذیرفتن زنان به کار در ادارات شان تلاش نمایند.

هم اکنون در ولایت بغلان، تنها ریاست های امور زنان و اطلاعات و فرهنگ از ریاست های هستند که زنان آن را رهبری می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *