زنان بغلان آرامش می خواهند نه تحسین نامه!

زنان در ولایت بغلان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و همه روزه قربانی خشونت می شوند.

با آنکه تا کنون راه حل مناسبی برای کاهش خشونت های فرا راه زنان از سوی ادارات محلی این ولایت سنجیده نشده و همچنان این مشکل پابرجاست؛ اما محفل دیروز تحت نام (روز زن) با توزیع تحسین نامه و تقدیر نامه به همراه بود و بدور از جستجوی راه های حل برای رفع مشکلات زنان.

دیروز پنجشنبه (۱۹ حوت) با یک روز تأخیر از هشت مارچ روز جهانی همبستگی زنان در تالار کنفرانس های مقام ولایت بغلان در میان تقدیر و تحسین مقامات و زنان و دختران از سوی ریاست امور زنان این ولایت تجلیل شد.

آگاهان تدویر چنین محافل را نمایشی می خوانند و خواستار راهکارهای عملی که بتوانند مشکلات زنان را کاهش بدهد، هستند.

بسم الله عطاش عضوی شورای ولایتی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گف، محافلی مناسبتی زنان و مشخصاً این برنامه بدور از محتوای بود که حل کننده مشکلات زنان باشد و بر علاوه یک برنامه کاملاً تشریفاتی بود.

این عضوی شورای ولایتی بغلان می گوید، هم اکنون زنان در سطح این ولایت با مشکلات زیادی روبرو اند و نیازمند اقدامات عملی برای حل مشکلات شان می باشند.

در حالی این محفل بنام روز زن دایر می شود و مقام ها و شمار زیادی از اشخاص حاضر در این برنامه از سوی ریاست امور زنان بغلان تقدیر می شوند که هنوز کوچکترین خشونت در این ولایت، لت و کوپ و تراشیدن موی سر زنان است.

خدیجه یقین رئیس امور زنان بغلان در صحبت هایش در این محفل نیز از موجودیت مشکلات فرا راه زنان درین ولایت صحبت کرد و از حضور کمرنگ زنان در ادارات دولتی این ولایت انتقاد کرد.

وی خواستار دسترسی زنان به کار و حضور چشمگیر این طبقه در ادارات دولتی شد.

در عین حال باشنده گان این ولایت به شدت از بی توجهی ریاست امور زنان در قبال زنان بغلان انتقاد می کنند و کارهای این ریاست را منحصر به مرکز بغلان می خوانند.

روهینا یکی از فعالان زن در ولسوالی نهرین در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه از بی توجهی مقام ها در مرکز و بویژه ریاست امور زنان انتقاد می کند.

او می گوید، با آنکه آنان در حرفه های دست دوزی و تولید لبنیات مهارت دارند و می توانند از این راه به خانواده های شان کمک کنند؛ ولی بی توجهی نهادی بنام (ریاست امور زنان) باعث شده تا توانایی های شان تبارز نکند.

در عین حال مقام های محلی بغلان نیز انتقاد باشنده گان این ولایت و بی توجهی ادارات مربوط در مرکز ولایت را تائید می کنند.

عبدالودود شیرزاد آمر اجرائیه و سرپرست ولسوالی نهرین در صحبتی به خبرگزاری خاورمیانه گفت، این ولسوالی با داشتن امنیت کامل و راه مواصلاتی امن هنوز مورد بی مهری ریاست امور زنان قرار دارد و با آنکه در این ولسوالی نخبه های زیادی از طبقه زن وجود دارد تا هنوز خواست های مکرر آنان در حصه بلند رفتن ظرفیت های شان بر آورده نشده است.

این مقام محلی ولسوالی نهرین گفت، بارها پیشنهادهایی را به منظور ایجاد کورس های آموزشی و حرفوی و همچنان بلند بردن ظرفیت زنان به ریاست امور زنان فرستاده اند؛ اما تاکنون هیچکدام آن برنامه ها پذیرفته نشده است.

با آنکه اداره امور زنان از دادخواهی اش در پیوند به خشونت های انجام شده و تلاشش برای به کیفر رسیدن عاملان آن بارها سخن زده است؛ اما هنوز ده ها مورد خشونت در برابر زنان پوشیده باقیمانده و عاملان آن سزا ندیده اند.

از سویی هم شماری از دختران تحصیل یافته این کار ریاست امور زنان را نمایشی می خوانند و می گویند: ” بهتر است بجای اینگونه محافل و مصارف بیجا، زنان بیوه و نیازمند را کمک کنند”.

سمیه نوروزی یکتن از محصلان در بغلان، گفت که اینگونه برنامه ها اثر گذار نیست و بهتر است مسوولین بجای توزیع تقدیرنامه برای زنان و دختران کارهای عملی را راه اندازی کنند و زنان روستا نشین را بیشتر همکاری نمایند تا تجلیل مناسبتی بنام زن در میان تالار ها باقی نماند.

همه ساله محافلی بنام زن در سراسر افغانستان برگزار می شود؛ اما به باور مردم بهتر است مسوولان از نمایشی سازی محافل نسبتی بگذرند و پول هایی را که در این راه مصرف می کنند برای نیازمندان بدهند.

در حالی این انتقاد ها بالای ریاست امور زنان بغلان صورت می گیرد که خدیجه یقین رئیس امور زنان بغلان، از ایجاد مارکیت های تجارتی و شغل برای زنان در شهر پلخمری خبر می دهد و می گوید در کنار سایر فعالیت ها، باغ زنانه یکی از دست آوردهای این ریاست بشمار می رود.

محراب الدین ابراهیمی – خبرنگار بغلان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *