زنان افغانستان خواستار ایجاد دولت حسابده و شفاف اند

کمیته‌ای مشارکت سیاسی زنان افغانستان امروز (۱۹ سنبله) کنفرانسی را تحت عنوان”رای من از کیست؟” در کابل برگزار کرد و در آن دیدگاه‌های شان را در خصوص انتخابات آنیده کشور بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، خانم عالمه عالمه رئیس کمیته‌ای مشارکت سیاسی زنان افغانستان در این کنفرانس گفت: در انتخابات آینده رای زنان به صندوق کسی ریخته خواهد شد که فضای امن و سالم را برای زنان به وجود آورد و به ارزشهای قانونی، انسانی و مدنی آنان احترام گذارد.

وی از دولت کنونی انتقاد کرد و گفت که در این دوره نقش زن‌ها کاملا سمبولیک بوده  و حتی با حق قانونی آن‌ها پرداخته نشده است.

وی از قانون منع خشونت علیه زنان یاد کرد که قبلا آن را رییس  جمهور توشیح نموده و بعد از مدتی از پارلمان رد شده است.

خانم عالمه میگوید رای جامعه زنان افغانستان در این دوره‌ای از انتخابات از کسی است که زن و مرد را دارای حقوق مساوی دانسته، و به ماده ۲۲ قانون اساسی که در آن به تساوی حقوق زن تاکید شده است،  احترام بگذارد.

وی میگوید جامعه‌ای زنان افغانستان خواستار یک دولت حسابده شفاف بوده و قطعا به کسی رای خواهد داد با فساد، جرم، فقر و نا برابری مبارزه نماید.

در اعلامیه مطبوعاتی این کمیته نیز آمده است که زنان افغانستان به عنوان نیمی از پیکر جامعه در دوران های مختلف سیاسی، پا به پایی مردان این سرزمین گام برداشته و روز های سخت و دشوار جنگ، مهاجرت و فقر را دیده اند ولی هیچگاه شرایط به‌گونه ای نبوده که آنها بتواند در عرصه های سیاسی اجتماعی و فرهنگی به جایگاه شایسته خود برسند.

کمیته‌ای مشارکت سیاسی زنان افغانستان معتقد است که زنان در انتخابات‌های گذشته با  اشتراک وسیع شان در انتخابات به رییس  جمهور مشروعیت بخشیده اند اما در عمل برای بهبود وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی سیاسی، بهداشتی و… آنان کاری صورت نگرفته است.

او گفت: بنا بر این، این بار زنان جامعه مصمم است تا از استعمال رای خود به شیوه‌ای ابزاری خود داری نموده و مطالبات خویش را طی راه اندازی یک کمپاین سراسری مشروط سازند و نگذارند که از رای زنان جامعه سوء استفاده شده و کسی بر مسند قدرت تکیه زند که به اصول و ارزشهای دموکراتیک و حقوق زنان باورمند نباشد.

در بخش دیگری از اعلامیه‌ای مطبوعاتی این کمیته آمده است که رای من از کسی خواهد بود که با خشونت به خصوص خشونت در برابر زنان مبارزه نموده و عاملین خشونت را به کیفر برسانند.

خانم عالمه همگرایی در میان فعالان و مدافعان حقوق زن، استفاده از فضایی انتخاباتی در رساندن صدای مشترک زنان به مسوولین و تقویت جنبش زنان افغانستان را از اهداف این کمیته عنوان داشته گفت: ما با هیچ ائتلاف سیاسی  و انتخاباتی هم رایی و هم نظر نیستیم و بنا هم نیست که به یکی از این ائتلاف ها بپویندیم بلکه این کمیته بر تامین حقوق زنان تاکید داشته و مصمم است تا اخرین مرحله برای این منظور مبارزه نماید.

گفتنی است که این کمپاین به ابتکار کمیته‌ای مشارکت سیاسی زنان افغانستان با جمعی از فعالان حقوق بشری و شهروندی در کشور راه اندازی شده است و قرار است این کمیته دیدگاه های افراد کاندید شده را بررسی و به کسی که بالاترین باور را به حقوق زنان داشته باشد رای داده و زنان جامعه را نیز بدان تشویق نماید.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *