زباله‌های طبی بلای جان شهروندان کابل

در این روزها به همان اندازه که شاهد افزایش شفاخانه‌های شخصی، مراکز صحی، کلینیک‌ها و معاینه‌خانه‌ها هستیم به همان‌ اندازه رها‌سازی و مخلوط زباله‌های طبی در میان زباله‌دانی‌های شهر کابل از سوی برخی از این مراکز به امر عادی مبدل شده است.

موجودیت زباله‌های شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها و معاینه‌خانه‌های داکتران از خطرناک‌ترین نوع زباله برای محیط زیست و سلامتی انسان‌ها به شمار می‌رود.

انداختن این زباله‌ها در مکان‌های نامناسب و فضای باز، علاوه بر آلوده شدن هوا و محیط زیست، سبب انتقال بسیاری از بیماری‌ها در میان افراد نیز می‌شود.

در کنار این موارد، زباله‌های طبی باعث آلوده‌گی آب‌های زیرزمینی شده و در نهایت وارد چرخه زنده‌گی انسان‌ها می‌شوند.

از سوی دیگر انداختن زباله‌های طبی در میان زباله‌های معمولی، موجب نگرانی مردم شده و می‌گویند که از این بابت احساس خطر می‌کنند و سلامت‌شان در امان نیست.

محمد عارف یک‌تن از شهروندان کابل به خاورمیانه گفت :«شفاخانه‌ها و دواخانه‌ها هیچ‌کدام به فکر صحت مردم نیست و کثافات طبی خود را سر سرک‌ها و در کوچه‌ها می‌ریزند.»

وی افزود که وزارت صحت عامه نیز در این قسمت کدام توجهی ندارد و هیچ‌گونه نظارتی در این زمینه نمی‌کند.

حمیدالله باشنده دیگر شهر کابل گفت؛ زباله‌هایی که در شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها و دواخانه‌ها تولید می‌شود برای سلامتی انسان خطرناک است و مسوولان این مراکز باید بیشتر متوجه باشند تا صحت مردم را با خطر مواجه نسازند.

مسوول یکی از شفاخانه‌های خصوصی کابل به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«ما با یک شرکت خصوصی که در زمینه سوزاندن زباله‌های طبی سرمایه‌گذاری کرده، قرارداد کرده‌ایم و هر روز این شرکت زباله‌ها را برده و از بین می‌برد.»

وی از نحوه نظارت وزارت صحت عامه در این زمینه ابراز نارضایتی کرد و افزود که این وزارت فقط در قسمت مالیه و جریمه‌ها جدی عمل می‌کند و در دیگر زمینه‌ها توجه چندانی ندارد.

این مسوول تاکید کرد که ماموران صحت عامه در سنجش‌های خود غیرعادلانه رفتار می‌کند و وضعیت ما را در نظر نمی‌گیرد.

در این ارتباط داکتر محمد امید، معاون ریاست صحت محیطی وزارت صحت عامه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت :«ما توانستیم شمار زیادی از شفاخانه‌های دولتی را مجهز به ماشین‌های زباله‌سوز بسازیم.»

وی افزود که برای تمام شفاخانه‌ها و مراکز صحی بزرگ، آموزش‌های لازم جهت حفظ، مراقبت و از بین بردن زباله‌های طبی داده‌ شده تا نابودی این زباله‌ها به صورت درست مدیریت شود.

معاون صحت محیطی وزارت صحت عامه در مورد شفاخانه‌های خصوصی بیان داشت که روش‌ها و طرزالعمل‌های متعددی به همکاری ادارات مختلف از قبل تهیه شده و به تمام این مراکز ارسال شده تا مطابق به آن زباله‌های طبی را مدیریت کنند.

داکتر امید اظهار داشت که حدود دو سال از سرمایه‌گذاری و فعالیت یک شرکت خصوصی در زمینه از بین بردن زباله‌های طبی و شفاخانه‌هایی که ماشین‌های زباله‌سوز ندارند، می‌گذرد تا زباله‌های طبی به شکل درست و مناسب از بین برده شوند.

وی افزود که ریاست صحت محیطی از تمام مراکز صحی دولتی و خصوصی بررسی دوام‌دار دارد و همیشه از روند جمع‌آوری و از بین بردن زباله‌های طبی نظارت می‌کند.

به گفته داکتر امید تا هنوز مقرره زباله‌های طبی تهیه نشده و تا تهیه شدن این مقرره با متخلفین به همکاری ادارات مربوطه برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

هرچند وزارت صحت عامه از نظارت دقیق درباره روند جمع‌آوری، نگهداری و از بین‌بردن زباله‌های طبی سخن می‌گوید، ولی چشم دیدها در این زمینه طور دیگری بیان می‌کند.

صدها دواخانه و شفاخانه در شهر کابل فعالیت دارد که مقدار زیادی زباله‌های طبی تولید می‌کنند و آن را بدون کدام شرایط ویژه بهداشتی با زباله‌های معمولی یک‌جا کنار سرک‌ها می‌اندازند.

افزایش انواع بیماری‌ها در شهر کابل ناشی از این مشکلات است که تا حال در این زمینه توجه لازم صورت نگرفته است.

سید مهدی علوی‌نژاد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *