روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی رسما آغاز شد

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، جلسات علنی خود را برای رسیدگی به شکایت‌ها امروز (۱۰ ثور) با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و رسانه‌های کشور در کابل رسما آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قرار است روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی برای شش روز ادامه پیدا کند و این روند پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است.

نادرمحسنی سخنگوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی می گوید: به دنبال اعلام نتایج ابتدایی آرای نامزدان ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، ۱۲۱ مورد شکایت به کمیسیون شکایت های انتخاباتی ثبت شده که بیشترآن از جانب داکترعبدالله عبدالله می باشد.

براساس گفته های وی، جلسه نخست این کمیسیون درخصوص بررسی شکایت‌های مربوط به آرایی اختصاص دارد که از سوی کمیسیون باطل اعلام شده که مربوط به ۵۲۵ محل می شود که در هر کدام یک صندوق رای دارد.

محسنی تاکید کرد که از مجموع شکایت های ثبت شده(۱۲۱ شکایت) ۱۱۵ شکایت آن از ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله است و چهار مورد از ستاد انتخاباتی داکتراشرف غنی احمدزی و دو شکایت هم از داوود سلطان زوی و گل آغاشیرزی می باشد.

شماری از شکایت‌های ستاد آقای عبدالله که در جلسه امروز بررسی شد، مربوط به ابطال حدود صد هزار رای در ولایت هرات می‌شد که گفته شده بیشتر این آرا به نفع آقای عبدالله به صندوق‌ها ریخته شده‌است.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ازناظران انتخاباتی و احزاب سیاسی خواسته تا از این روند نظارت کنند.

براساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یک از نامزدها به حد نصاب ۵۰ درصد آرا دست نیافت. عبدالله عبدالله که نامزد پیشتاز است ۴۴.۹ درصد و اشرف غنی احمدزی ۳۱.۵ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

احمدیوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفته که برگزاری دور دوم انتخابات محتمل است، اما آقای عبدالله گفته که اگر به شکایت‌های او به درستی رسیدگی شود، او به حد نصاب آرا دست یافته و برنده انتخابات است و به برگزاری دور دوم احتیاجی نخواهد بود.

در مقابل، آقای احمدزی گفته که اگر نهادهای انتخاباتی کار خود را به درستی انجام می‌دادند، فاصله بین او و آقای عبدالله کمتر از آن بود که اعلام شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *