روح ملکوتی آیت الله محقق کابلی (ره) به ملکوت اعلا پیوست

حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) به دلیل بیماری ای که عارض حالش بود، در سن ۹۱ سالگی به ملکوت اعلا پیوست.

به گزارش بخش فرهنگ و اسلام خبرگزاری خاورمیانه، ایشان نیمه های شب گذشته در شهر قم ایران دارفانی را لبیک گفتند.

آیت الله قربانعلی محقق کابلی (ره) در تابستان ۱۳۰۷ هجری شمسی در روستایی واقع در درهٔ ترکمن، ولایت پروان، در یک خانواده مذهبی شیعه به دنیا آمد.

تحصیلات اولیه را در زادگاهش کسب کرد و دوره‌ های مقدمات و سطح را در کابل ادامه داد.

ایشان برای ادامه تحصیل به سال ۱۳۲۲ شمسی روانه نجف شد و دوره عالی علمی را از اساتیدی چون؛ سید عبدالاعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی، شیخ محمدتقی آل رازی، شیخ صدرا بادکوبه ای، شیخ عباس قوچانی و سید روح‌ الله خمینی فرا گرفت.

آنگاه در درس خارج اصول، سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی و در درس خارج فقه محمدباقر زنجانی، محسن حکیم و سید حسین حمامی شرکت نمود.

این عالم ربانی در سال ۱۳۵۱ شمسی پس از بیست سال تحصیل و کسب درجهٔ اجتهاد به وطن برگشت و در کابل اقامت کرد و به تبلیغ دین مشغول شد.

در سال ۱۳۵۷ خورشیدی مجبور به مهاجرت به ایران گردید. ابتدا به شهر مشهد آمد، بلافاصله به شهر قم رفت و تدریس را دنبال کرد.

وی سابقه فعالیت جهادی نیز داشته‌ است که بعدها هم ادامه داد. پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به وطن برگشت و یکسال در کابل ماند.

آیت الله محقق کابلی (ره) دوباره به ایران عزیمت کرد. با پذیرش مرجعیت در سال ۱۳۷۳ تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی گرفت.

رخصتی سه روزه حوزه های علمیه افغانستان

به دنبال رحلت آیت الله محقق کابلی، شورای علمای شیعه افغانستان در پیام تسلیت از رخصتی سه روزه تمام حوزات علمیه کشور خبر داده است.

متن پیام تسلیت شورای علمای شیعه افغانستان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم:

اذامات العالم الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمه لا یسد ها شیء الی یوم القیامه.

روح بلند مرتبه ی فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشان شیعیان؛ ایت الله العظمی الشیخ قربانعلی محقق کابلی (رح)، پس از سالها مجاهدات مجدانه و خاضعانه در عرصه های علمی و اجتماعی، به ملاء اعلی پیوست ؛ شورای علمای شیعه ی افغانستان، این ثلمه ی عظیم را به پیشگاه مقدس بقیه الله الاعظم، ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مراجع عظام تقلید، مردم نجیب و متدین افغانستان، حوزات علمیه، علما، طلاب وبیت شریف معظم له تسلیت و تعزیت عرض نموده وبرای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان از بارگاه ایزد منان (ج) صبر و اجر جزیل استدعا می نماید.

بدین مناسبت موءلمه، تمام حوزات علمیه در سراسر افغانستان به نشان عزای عمومی به مدت سه روز تعطیل اعلام می گردد‌.

والسلام

شورای علمای شیعه افغانستان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *