روحانی: راه حل نهایی در سوریه انتخابات آزاد است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در اجلاس داووس که با حضور ۲۵۰۰ تن از سران سیاسی و اقتصادی جهان در سوئیس، بر ضرورت سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران تاکید کرد و از سیاستمداران و سرمایه‌گذاران خارجی خواست به ایران سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای روحانی اولین سخنران نشست سران سیاسی و اقتصادی جهان بعد از خوش‌آمدگویی کلاوس شواب موسس مجمع جهانی اقتصاد بود.

آقای روحانی می‌گوید دیدگاهش نسبت به مسائل اقتصادی و سیاسی دیدگاه اعتدال است و این درسی است که از اسلام آموخته است.

روحانی گفته حوادث شش سال گذشته نشان داد که هیچ کشوری نمی تواند تنها زندگی کند. او گفته اعتراض های اقتصادی در جهان نشان داد که همه در یک کشتی نشسته اند و نمی توانند به دیگران بی توجه باشند.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید اقتصاد ایران ظرفیت این را دارد که در ۳۰ سال آینده جزو ۱۰ اقتصاد اول جهان باشد.او تعامل بین‌المللی را از اهداف اصلی دولت خود اعلام کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران گفته دولتش آمادگی دارد با تمام کشورهای همسایه درباره “مبارزه با تروریسم افراطی” و سایر زمینه‌های اقتصادی و سیاسی همکاری کند.

به گفته آقای روحانی، در حوزه سیاست خارجی همکاری منطقه‌ای برای ایران اولویت دارد و دولت او قصد دارد با همه کشورهای همسایه از جمله عراق، عربستان و ترکیه مبنا را بازگشایی روابط اقتصادی و سیاسی بگذارد.

او از تعامل جدید ایران و امریکا سخن گفته و دوره جدید روابط دو کشور را تحولی مهم بعد از انقلاب جمهوری اسلامی خوانده است.

حسن روحانی از امریکا خواسته واقعیت‌های فعلی ایران را همان‌گونه که هست بپذیرد.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید امنیت جهان به امنیت خاورمیانه گره خورده است و باید برای تامین امنیت جهان برای جوانان خاورمیانه شغل و امنیت ایجاد کرد.او احساس ناامنی را زمینه ایجاد شورش اعلام کرده و گفته اگر بعضی از بازیگران بی‌جهت از حضور در رقابت محروم شوند و تحریم‌ اقتصادی شوند، واگرایی‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس دولت ایران بار دیگر بر نیت صلح‌آمیز ایران از برنامه هسته‌ای تاکید کرد که سلاح هسته‌ای هیچ انگیزه‌ای برای چنین گرایشی ندارد.او توافق ژنو را پیش درآمد توافق‌های بعدی اعلام کرده و گفته اهداف مشترک زیادی برای توافق‌های دیگر وجود دارد.

رئیس‌جمهوری ایران بر آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه انرژی تاکید کرد و از مشارکت اقتصادی در حوزه انرژی استقبال کرد. او از سیاستمداران و سرمایه‌گذاران جهانی دعوت کرد به ایران سفر کنند و مهمان‌دوستی ایرانیان را تجربه کنند.

بعد از سخنرانی در آغاز نشست داووس، او در پاسخ به سوال‌های کلاوس شواب، موسس مجمع جهانی اقتصاد گفت ایران در زمینه هسته‌ای تبعیض نمی‌پذیرد اما به همه مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل می‌کند.

آقای روحانی با اشاره به حضور تروریست‌ها در سوریه گفت باید این تروریست‌ها از سوریه خارج شوند، راه حل نهایی در سوریه انتخابات آزاد است و هیچ دولت دیگری نمی‌تواند درباره سوریه تصمیم بگیرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در این سفر آقای روحانی را در اجلاس داووس همراهی می کنند و برعلاوه آن حدود ۲۵۰۰ نفر از سران سیاسی و مدیران اقتصادی مهم جهان در این اجلاس حضور دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *