روحانی خطاب به غرب، با زبان تکریم با ایران سخن بگویید نه با تحریم

حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران خطاب به قدرت‌های جهانی گفت: “به صراحت می‎گویم که اگر پاسخ مناسب می‌خواهید، نه با زبان تحریم، که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.”

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، آقای روحانی امروز یکشنبه( ۱۳ اسد) در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی گفت: “تنها راه تعامل با ایران، گفتگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی دوجانبه، احترام متقابل و کاستن از خصومت هاست.”

آقای روحانی گفت که تعامل سازنده بر اساس “احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر” مبنای روابط ایران و کشورهای دیگر خواهد بود و دولت او رفتار خود را متناسب با برخوردهای طرف مقابل تنظیم خواهد کرد.

او به تأثیر منفی تحریم های بین المللی بر زندگی مردم ایران اشاره کرد، اما گفت: “ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می کند، نمی توان با تحریم به تسلیم واداشت یا به جنگ تهدید کرد.”

رئیس جمهور جدید ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران در پی “تغییر مرزها و دولت ها” نیست و نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن بستگی دارد.

اخیرا انتشار نقل قول نادرستی از آقای روحانی در مورد لزوم “محو” اسرائیل در بعضی رسانه های داخلی ایران خبرساز شده و واکنش نخست وزیر اسرائیل را برانگیخته بود.

آقای روحانی که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی مسئول مذاکرات اتمی ایران بود، در دوره تبلیغات انتخاباتی امسال از روش اداره پرونده اتمی ایران توسط سعید جلیلی، رقیب انتخاباتی و مذاکره کننده اتمی ایران انتقاد کرد.

یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی آقای روحانی، کاستن از تنش های موجود در روابط خارجی ایران، حذف تدریجی تحریم های بین المللی و در نهایت حل و فصل اختلافات ایران و قدرتهای جهانی در فرایندی تدریجی و از طریق “تعامل و تدبیر” بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *