رهایی زندانیان پیش‌شرط گفتگوها نباید باشد

رئیس جمهور غنی می گوید که برای رهایی زندانیان طالبان هیچ تعهدی وجود ندارد و رهایی زندانیان از صلاحیت امریکا نیست.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در نشست خبری امروز (۱۱حوت) اظهار داشت که حکومت افغانستان در مورد رهایی زندانیان طالبان تصمیم خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان طالبان وجود ندارد، تصریح کرد که رهایی ۵۰۰۰  زندانی طالبان نباید پیش شرط برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باشد.

آقای غنی گفت: “ما روی رهایی زندانیان با امریکا موافقه نداریم. وضاحت کامل وجود دارد و این صلاحیت جمهوری اسلامی افغانستان است، تنها و تنها این موضوع در چهارچوب مذاکره همه جانبه مورد بحث قرار گرفته می‌توانند”.
رییس جمهور غنی در مورد هیئت مذاکره‌ کننده افغانستان اظهار داشت که صلاحیت این هیئت محدود است؛ چون تصمیم گیرندۀ آخر مطابق قانون اساسی، یا پارلمان افغانستان است، یا لویه جرگه افغانستان و یا رای سنجی عام.

این در حالی است که در توافقنامه صلح امریکا با طالبان آمده است؛ باید طالبان به تاریخ دهم مارچ (۲۰حوت) مذاکرات بین الافغانی را آغاز کند و با آغاز این مذاکرات ۵۰۰۰ زندانی طالبان و ۱۰۰۰ زندانی طرف دیگر (حکومت افغانستان) در جریان سه ماه تمام زندانیان دو طرف از بند رها شوند.

رئیس جمهور ضمن این که امضای توافقنامه میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان را گامی مهم خواند، گفت که انتشار اعلامیۀ مشترک افغانستان، ایالات متحده امریکا و سازمان ناتو بیانگر ادامه همکاری های جامعه بین المللی با مردم افغانستان، بر اساس معاهدات دوجانبه و چند جانبه، می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *