رشدکشت زعفران در ۲۶ ولایت کشور

آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری کشور با بیان اینکه ترویج کشت گیاه  صنعتی  زعفران به ۲۶ ولایت کشور گسترش یافته است تاکید کرد : این وزارت سالانه تا صد تن پیاز زعفران را از ولایت هرات خریداری و برای ترویج کشت زعفران به کشاورزان دیگر توزیع می کند.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر زراعت می گوید که کشاورزان شمار زیادی از ولایت های کشور برای کشت این گیاه صنعتی علاقمند هستند.

رحیمی گفته است که بربنیاد احصائیه ها امسال ترویج کشت زعفران به بیش از بیست و شش ولایت رسیده است.

وی ادامه داد: در این ولایت ها نُخست قطعات آزمایشی گیاه زعفران به کشاورزان آموزش داده می شود و پس ازآن کشاورزانی که به کشت این گیاه علاقه دارند برای شان پیاز  زعفران توزیع می شود.

محمد آصف رحیمی گفته است: هر سال میان پنجاه تا صد تُن پیاز زعفران را از ولایت هرات خریداری نموده و به ولایت های دیگر توزیع می کنند احصائیه ها نشان می دهد که در  ۲۶ ولایت حاصل داشته است.

به گفته وی، سال گذشته  حدود چهار هزار کیلوگرم زعفران به خارج از کشور صادر شده که هر کیلو در خارج بیش از پنج تا شش هزار دالر به فروش می رسد.

مسئولان وزارت زراعت، آبیاری ومالداری گفته اند که پارسال زعفران افغانستان درحدود چهارتُن حاصل داشت که بیشترین زعفران ازولایت هرات برداشت شده بود و امسال این رقم به بیش ازچهارونیم تُن خواهد رسید.

درهمین حال، وزیرزراعت، آبیاری ومالداری گفته است که این وزارت گذشته از پیاز زعفران دستگاه های خشکن زعفران، دستکش و لباس نیزبه زعفران کاران می دهد.

از سوی دیگر مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته اند که ولایت های کابل، کاپیسا، سرپُل، پروان و برخی ولایت های دیگرمشمول ولایت هایی هستند که درآنها تا کنون قطعات نمایشی زعفران کشت شده است.

در حدود دو هفته، پیش هشتاد و پنج تُن پیاز زعفران از ولایت هرات برای ترویج کشت زعفران و گُسترش این گیاه به پانزده ولایت دیگر فرستاده شد.

گفتنی ست که زعفران، دارای خواص زیاد درمانی بوده و از آن برای ساخت انواع دارو، طعم دهنده، چاشنی غذا و نوشیدنی های داغ استفاده می گردد، اما مهمترین کاربرد آن درصنعت عطرسازی است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *