رد گزارش اطلاعاتی امریکا از سوی دولت افغانستان

افغانستان پیش‌بینی‌ مطرح شده از سوی امریکا را مبنی بر این که پیشرفت‌های سه سال گذشته واشنگتن و هم‌پیمانانش در این کشور خاورمیانه تا سال ۲۰۱۷ به نقطه اول باز خواهد گشت، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری پیش‌بینی اطلاعاتی اخیر امریکا را در خصوص آینده افغانستان رد کرد.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: ما این پیش‌بینی را کاملا مردود و بی‌پایه و اساس می‌دانیم، امریکایی‌ها در گذشته نیز پیش‌بینی‌های نادرستی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: انتشار این گزارش اطلاعاتی با هدف تلاش برای اعمال فشار علیه حامد کرزی صورت می‌گیرد.

فیضی تصریح کرد: اگر این طرح با این هدف باشد که کنترل بخش‌هایی از افغانستان به طالبان داده شود، ما هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد و این طرح هرگز موفق نخواهد شد، طالبان تنها در قالب یک فرآیند سیاسی می‌تواند باز گردد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی مقامات امریکایی گزارش داد، یک برآورد اطلاعاتی جدید امریکا پیش‌بینی می‌کند که حتی در صورت باقی ماندن بخشی از نیروهای امریکایی در افغانستان، باز هم دستاوردهای واشنگتن و متحدانش در سه سال اخیر جنگ افغانستان تا ۲۰۱۷ عمدتا خنثی شده یا به حالت اولیه باز می‌گردد.

طبق تخمین اطلاعات ملی امریکا همچنین اگر واشنگتن و کابل بر سر عقد قرارداد امنیتی برای حفظ نیروهای بین‌المللی در این کشور پس از ۲۰۱۴ به توافق نرسند، افغانستان به سرعت دچار هرج و مرج خواهد شد.

این در حالی است که به عقیده برخی مقامات امریکایی، تصور چنین پیامدهایی برای طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا، بسیار بدبینانه است و پیشرفت عملی نیروهای امنیتی افغان در آن لحاظ نشده است.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام امریکایی نوشت: به نظر من ما شاهد تقسیم‌بندی و درجه‌بندی دوباره قدرت و نواحی سیاسی خواهیم بود، این طور نیست که فکر کنیم قدرت گرفتن دوباره طالبان اجتناب‌ناپذیر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *