رد پای عربستان سعودی در پشت حملات شیمیایی در سوریه

سوری‌ها در شهر غوطه در حومه دمشق می‌گویند که عربستان سعودی برای یک گروه تروریستی وابسته به القاعده در سوریه، سلاح شیمیایی تهیه کرده است،همان گروهی که دولت بشار اسد آن‌ها را در انجام حملات شیمیایی در سوریه مقصر می‌داند.

به گزاش خبرگزای خاور میانه، در این گزارش که یکی از نویسندگان آن یک خبرنگار کهنه‌کار خبرگزاری آسوشیتدپرس، است، آمده که مصاحبه‌های انجام شده با داکتران، ساکنین این منطقه، نیروهای ضددولتی و خانواده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که تروریست‌ها که از شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، رئیس اطلاعات و جاسوسی عربستان درخواست دریافت سلاح‌های شیمیایی داشتند، این سلاح‌ها را از آن‌ها دریافت کردند.

این گزارش به نقل از پدر یکی از شبه‌نظامیان آورده است که او گفته است پسرش و ۱۲ نفر دیگر در داخل تونلی که برای ذخیره کردن سلاح‌های تامین شده توسط ابوعایشه، رهبر سعودی تبار شبه‌نظامیان استفاده می‌شد، کشته شدند.

پدر شبه‌نظامی کشته شده این سلاح‌ها را لوله‌ای شکل توصیف کرده و سلاح‌های دیگر را شبیه یک بطری بزرگ گاز توصیف کرده است.

نیروهای ضددولتی که در این مقاله با آن‌ها مصاحبه شده است، اظهار داشته‌اند که آن‌ها هیچ اطلاعی از ماهیت این سلاح‌ها که در اختیارشان قرار داده شده بود، نداشتند و هیچ دستورالعملی مبنی بر چگونگی استفاده از آن‌ها نیز دریافت نکرده بودند.

یک شبه‌نظامی گفت: “هنگامی که شاهزاده بندر چنین سلاح‌هایی در اختیار مردم قرار می‌دهد، باید به آن‌ها بگوید که چه چیزهایی باید در مورد آن بدانند و چگونه باید از این سلاح‌ها استفاده کرد.”

یک شبه‌نظامی دیگر نیز شبه‌نظامیان تکفیری جبهه‌النصره وابسته به القاعده را به سرباز زدن از همکاری با دیگر شورشیان و به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه در این زمینه متهم کرده است، وی گفت: آن‌ها صرفا از برخی شورشیان عادی برای حمل این مواد و انجام عملیات با آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ما در مورد این سلاح‌ها بسیار کنجکاو بودیم، ولی متاسفانه برخی از شبه‌نظامیان این سلاح‌ها را به صورت نادرست استفاده کردند و منجر به انفجار این سلاح‌های شیمیایی شدند.

نویسنده این مقاله خاطرنشان کرد که به داکترانی که قربانیان سلاح‌های شیمیایی را معالجه کرده‌اند، هشدار داده شده است که هیچ سئوالی در مورد این که دقیقاچه کسی مسئول این حملات بوده‌است، نپرسند.

همچنین ده‌ها نفر از شبه‌نظامیان که در این گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که آن‌ها دستمزد خود را از دولت عربستان دریافت می‌کنند، براساس این گزارش آن‌ها گفته‌اند که شاهزاده بندر، در بین شبه‌نظامیان القاعده که در سوریه می‌جنگند، با نام الحبیب (عاشق) شناخته می‌شود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، آژانس اطلاعاتی شاهزاده بندر بود که برای اولین بار در ماه فبروری، به منظور حمایت از تلاش‌های ریاض برای سرنگونی بشار اسد، دولت سوریه را به استفاده از گاز شیمیایی متهم کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال، گزارش داده است که رئیس سازمان جاسوسی عربستان، توسط سازمان سیا، به عنوان فردی ماهر در توطئه‌های دیپلماتیک واشنگتن و جهان عرب شناخته می‌شود که هر چه را که دولت امریکا نمی‌تواند آشکارا عملی کند، مانند ارسال پول، اسلحه، پرداخت رشوه و زیرمیزی برای سران کشورهای عربی، می‌تواند انجام دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *