کرزی خطاب به طالبان، بلند شوید خود را از بی اختیاری و غلامی نجات دهید

رئیس جمهورکرزی در دیدار با اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان گفت: تحریک طالبان کاملاً بی اختیار است و این بی اختیاری در موضوع قطر به وضاحت به مشاهده رسید بنا براین طالبان باید خود را از این بی اختیاری و غلامی نجات دهند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، اعضای شورای سراسری علمای افغانستان در این دیدار که امروز (جمعه ۱ سنله) به ارگ ریاست جمهوری انجام شدٰ اظهار امیداواری کردند که سفر قریب الوقوع رئیس جمهور کشور به پاکستان برعکس سفر های قبلی، جرگه امن منطقوی و نشست های سه جانبه، نتایج خوبی را در قبال داشته باشد.

همچنین در این دیدار، مصوبه شورای سرتاسری علمای افغانستان توسط مولوی عبدالرحمن هوتک قرائت گردید که در آن از کودتا بر علیه حکومت منتخب مصر و کشتار مردم بیگناه و نماز گزاران در مسجد الفتح یاد آوری گردیده، از جهان اسلام خواسته شده است که روی حکومت موقت نظامی مصر فشار وارد نمایند تا به این رنج نقطه پایان بگذارد.

شورای سرتاسری علمای در این مصوبه، از تمام مردم جهان اسلام بخصوص افغانستان، مصر و سوریه تقاضا نموده است که بجای جنگ به اصل تفاهم و مذاکرات مراجعه کنند و در دام توطیه دشمنان اسلام گیر نه افتند.

همچنان شورای علما در مصوبه خویش کشتار افراد بی گناه بخصوص زنان و اطفال را در ولایات ننگرهار، فراه و بعضی نقاط دیگر کشور که در ماه مبارک رمضان و روز های عید سعید فطر رخ داد، شدیداً محکوم کرد و به مخالفین دولت توصیه کردند تا سلسله اعمال ناروا انتحار و مسلمان کشی را متوقف سازند و بجای آن راه صلح را در پیش گیرند.

شورای علما در اخیر مصوبه شان، حملات راکتی پاکستان بالای مناطق دانگام و ناری ولایت کنر را شدیداً تقبیح کرده، یکبار دیگر از مقامات پاکستانی خواسته تا سلسله تجاوز بالای خاک افغانستان را متوقف سازند و با این کار شان در عمل ثابت نماید که ارادهء صادقانهء برادری، همسایگی خوب و تامین صلح و امن در هر دو کشور را دارند.    

همچنین حامد کرزی رئیس جمهوری کشور، نگرانی شورای علما در رابطه به کشتار مسلمانان در جهان اسلام را مورد تایید قرار داده گفت که بدون شک جهان اسلام با مشکل بزرگی روبرو است و همه روزه تعداد زیادی از مسلمانان ظاهراً به دست همدیگر کشته می شوند.

رئیس جمهور با یاد آوری از کشتار اخیر در کشور سوریه که در آن ۱۳۰۰ تن مردم بیگناه که گفته می شود توسط گازات کیمیاوی به شهادت رسیدند، گفت که این ظلم را هر کسیکه بالای مسلمانان انجام میدهد، ملامتی از مسلمانان است زیرا به دست خود این اعمال را انجام میدهند، بدینترتیب باید در اصلاح جهان اسلام توجه بیشتری مبذول گردد.

رئیس جمهور در رابطه به سفر قریب الوقوع اش به پاکستان گفت: ما بازهم به این امید  به پاکستان میرویم که دولت و بزرگان آن کشور با افغانستان راه زندگی را در پیش گیرند، زیرا پاکستان هم به مصیبت بزرگی دچار است و روزانه مردم آنکشور از بین میروند. پس خدا کند به نتیجه ای برسیم که هر دو مملکت را از افراطیت، بدبختی و کشتار، نجات دهیم.

حامد کرزی در رابطه به پروسه صلح و مذاکره با طالبان گفت که چند روز قبل طالبان برای ما اطلاع داده گفتند که مطلقاً بی اختیار هستیم و از انفجارات و قتل های که صورت می گیرد و بنام ما اعلام می شود، بی خبر می باشیم.

رئیس جمهور گفت: سوال ما در این رابطه از طالبان این است که اگر همین طور است پس چرا صدای تانرا بلند نمی کنید که شما نیستید و این بی اختیار بودن به معنی آنست که شما اختیارت تانرا به آنان سپرده اید. پس بلند شوید و خود را از این بی اختیاری و غلامی نجات بدهید.

حامد کرزی افزود: تحریک طالبان کاملاً بی اختیار است و این بی اختیاری در موضوع قطر به وضاحت به مشاهده رسید که چگونه لوحه و بیرق شان توسط خارجی بلند شد و دوباره همان خارجی لوحه و بیرق شانرا پایین آورد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر طالبان اختیار دارند و یا نه، ما به تلاش های خود بخاطر صلح ادامه می دهیم، آرزو داریم که این کوشش صلح ما هم با پاکستان، هم با امریکا و نتیجتاً با طالبان به نتیجه برسد و افغانستان و پاکستان هر دو با امن و با ثبات شوند.

حامد کرزی با اشاره بر اختطاف فریبا احمدی نماینده ولایت کندهار در ولسی جرگه، از علمای دینی و بزرگان خواست که  نگذارند غیرت ما زیر پا شود، و در این مورد شدیداً با نکوهش و مزمت صحبت و تبلیغ کنند و مردم افغانستان را آگاه سازند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *