رئیس جمهور پس از اشتراک در مراسم تحلیف و دیدار با حسن روحانی به کشور بازگشت

حامد کرزی رئیس جمهورکشورمان با هیات همراهش پس از اشتراک در مراسم تحلیف داکتر حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران و دیدار با وی شب گذشته به کشور بازگشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور کرزی  و هیات همراه اش عصر روز گذشته جهت  اشتراک در مراسم تحلیف داکتر حسن روحانی کابل را به قصد تهران ترک گفت.

در این سفر رئیس جمهور را داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه، داکتر اسپنتا مشاور امنیت ملی، عبدالکریم خرم رئیس دفتر ریاست جمهوری و ایمل فیضی سخگوی ارگ همراهی کردند.

در مراسم تحلیف حسن روحانی بر علاوه رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، سران و مقامات عالی رتبهء بیشتر از ۵۵ کشور جهان حضور داشتند.

ابتدا رئیس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداختند، بعداً داکتر حسن روحانی در حضور داشت رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفتمین رئیس جمهور آن کشور سوگند یاد کرد.

پس از مراسم تحلیف، داکتر روحانی سخنرانی نموده، گفت که “دولت تدبیر و امید” راه اعتدال را در پیش خواهد گرفت و در جهت رفاه و زندگی بهتر و باعزت برای مردم خویش تلاش نموده، در برابر فساد و تبعیض مبارزه خواهد کرد.

داکتر روحانی در مورد سیاست خارجی دولت اش گفت که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات در منطقه است و مخالف تغییر سرحدات کشور ها می باشد.

وی تاکید کرد که در جهان کنونی هیچ قدرتی نمی تواند امنیت خود را از طریق وحشت و نا امن کردن دیگران بدست آورد.

در اخیر سخنرانی موصوف اسامی وزرای کابینه پیشنهادی و خط مشی حکومت خویش را جهت گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به رئیس آن مجلس تقدیم کرد.

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پس از مراسم تحلیف شام روز گذشته با داکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در این دیدار که در کاخ سعد آباد تهران انجام شد، رئیس جمهور ایران از اینکه رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و هیات همراه اش در ماه مبارک رمضان جهت اشتراک در مراسم تحلیف وی به ایران سفر کردند، سپاسگذاری کرد و از پیام تبریکی ایکه بمناسبت انتخاب وی از جانب حامد کرزی فرستاده شده بود، نیز تشکری نمود.

داکتر حسن روحانی در این دیدار گفت که ایران و افغانستان گذشته مشترک داشتند و حال و آینده این دو کشور نیز مشترک میباشد و زمینه های خوب گسترش روابط و همکاری میان این دو کشور وجود دارد.

در مقابل حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گفت که روابط ما با ایران در زمان جهاد مردم افغانستان دوستانه و نیک بود و حکومت و مردم ایران از مهاجرین افغان پذیرایی کردند که ما از آن تشکر می کنیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت که  مردم ایران در مراسم تحلیف امروزی رئیس جمهور شان، نظام مردم سالار خویش را به نمایش گذاشتند.

در اخیر این دیدار هر دوجانب خاطر نشان کردند که مسایل زیادی میان دو کشور وجود دارد که باید بر سر آن صحبت شود و در این زمینه نیاز است تا رفت و آمد ها و دیدار های تفصیلی میان سران دو کشور صورت گیرد.

گفتنی است که داکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که در اواخر ماه جوزای سال روان برگزار گردید با کسب ۵۰ اعشاریه ۷ در صد آرا رسماً به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران برگزیده شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *