رئیس جمهور غنی: اعتماد به تعهدات پاکستان مشکل ‌است

محمداشرف غنی رئیس، ‌جمهوری اسلامی افغانستان و “اوین جینکینس” نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان، امروز (۱۸ سنبله) در ارگ پیرامون تأمین صلح، همکاری‎های اقتصادی و عودت مهاجرین افغان از پاکستان بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای اوین جینکینس، نشست ویژۀ بورد مشترک نظارت و انسجام (JCMB) را برای افغانستان موثر خوانده، آنرا آغاز و پیام خوب برای نشست بروکسل عنوان کرد.

او ضمن حمایت کامل از پروسۀ مذاکرات صلح بین‎الافغانی به رهبری افغانستان گفت، با تشریک مساعی کشورهای منطقه و شرکای بین‌المللی، در این زمینه به حمایت‌ و تلاش‌های همه جانبه ادامه خواهیم داد.

نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان گفت: در اسلام آباد دیدگاه این است که روند برگشت مهاجرین افغان ممکن تسریع گردد و در سال جاری و سال آینده بسیاری از مهاجرین افغان به وطن خود بر می‌گردند.

با این حال رئیس‎جمهورغنی از “اوین جینکینس” و صدراعظم بریتانیا و همچنان تداوم همکاری‌های آن کشور برای افغانستان قدردانی کرده، افزود: ثبات افغانستان، ثبات منطقه و جهان است.

محمداشرف غنی، از همه کشورها به‌شمول بریتانیا که از روند مذاکرات صلح بین‌الافغانی به‌رهبری افغان‌ها حمایت می‌کنند، تشکر کرد و همچنان در این زمینه از تلاش‌های منطقه‌ای آقای اوین جینکینس نیز قدردانی نمود.

رئیس‌جمهور گفت، صلح باعزت و قانونی، خواست اساسی مردم و حکومت افغانستان می‌باشد و در این راستا اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی موجود است.

وی افزود که عربستان سعودی و کشورهای خلیج ضمن حمایت از صلح بین‌الافغانی، بخاطر تلاش‌ها و اقدامات عملی در زمینه اعلام آمادگی کامل نمودند.

محمداشرف غنی خاطر نشان کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، با تمام شجاعت و توان علیه شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند و آنان را در همه جبهات جنگ مغلوب کردند؛ اما حملات اخیر تروریستان نشان می‌دهد که آنان کمک‌های منظم نظامی را دریافت می‌کنند.

رئیس‌جمهور گفت، هرنوع حمایت از شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی، بر خلاف ارزش‌های همسایگی خوب و نورم‌های بین‌المللی می‌باشد، و فعالیت‌های اینچنینی کشور همسایه بیش از این برای مردم و حکومت افغانستان قابل تحمل نیست.

آقای غنی افزود، هر کشوری که از طریق شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی با بی‌ثبات ساختن افغانستان سود ببرد، به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی آن و بخاطر ثبات در افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی ما با دشمن مبارزه می‌کنند، و ما از راه‌های دیپلماتیک نیز استفاده خواهیم کرد.

او با تأکید گفت که می‌خواهم پیام ما را در این زمینه به حکومت پاکستان برسانید.

رئیس‌جمهور غنی گفت، با آنکه پاکستان همواره حین مذاکرات و گفتگو برای ما اطمینان و تعهد نموده‌است، اما اعتماد به تعهدات این کشور مشکل ‌می‌باشد، زیرا ما بجای گفتگو و تعهد، خواهان اقدامات جدی و عملی می‌باشیم.

رئیس‌جمهور گفت که پاکستان از طریق افزایش فشارها بالای مهاجرین افغان تلاش دارد فشارها را بر ما نیز زیاد کند، اما برای مهاجرین عودت‌کننده، ما ترتیبات عاجل را اتخاذ نمودیم، و بخاطر جابجای آنها امکانات تخصیص یافته‌است.

رئیس‌جمهور غنی خاطر نشان کرد که مهاجرین افغان مقیم پاکستان به‌ارزش میلیون‌ها دالر در آن کشور سرمایه دارند، و فراهم نمودن تسهیلات لازم بخاطر انتقال سرمایه‌های شان از مسوولیت‌های ما است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد که مهاجرین افغان در پاکستان، بخاطر فشارهای اخیر و تهدیدهای موجود خسته شدند، و آنان خواهان برگشت باعزت به کشور شان می‌باشند.

او تأکید کرد که بخاطر برگشت باعزت مهاجرین، جامعه جهانی همکاری کند، تا این روند بر اساس یک برنامۀ منظم صورت گیرد.

محمداشرف غنی گفت که افغانستان دیگر یک کشور محاط به خشکه نیست، زیرا این کشور اکنون برای فعالیت و حمل و نقل اموال تجارتی چندین راه ترانزیتی دارد.

او اضافه کرد که پاکستان برای حمل و نقل اموال تجارتی تجار افغان از بندر واگه اجازه نداده است، اما افغانستان نیز اجازه انتقال اموال تجارتی پاکستان را از طریق راه‌های ترانزیتی این کشور به آسیای مرکزی و کشورهای دیگر نخواهد داد.

رئیس‌جمهور گفت، پاکستان همیشه در فصل میوه، راه‌های ترانزیت‌اش را بالای انتقال اموال تجار و میوه‌جات دهاقین و باغبان‌های افغان بسته، و از این طریق به هموطنان ما میلیون‌ها دالر صدمه وارد کرده‌است.

او افزود که امسال در نتیجۀ گفتگوهای ما با صدراعظم هندوستان، این کشور موافقه کرد که میوه‌جات افغانستان بدون تعرفۀ مالی به آن کشور صادر گردد.

وی گفت، ما برای گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و رشد سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنیم، و از کشورهای منطقه به‌شمول پاکستان می‌خواهیم تا مشکلات تخنیکی را در این راستا حل و زمینۀ همکاری‌های کامل را فراهم سازند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *