دیگر استیضاح نکنید…

تغییر ۱۸۰ درجه ای عملکرد نماینده گان در قبال مقام های امنیتی در استیضاح دو روز گذشته، نشان داد که فساد، امتیازگیری و حق تلفی به حدی در مجلس رخنه کرده که در این بین شماری از نماینده گان متعهد نیز سوخته اند و کاری از دستشان برنمی آید.

روزهای آخر سال گذشته بود که نماینده گان با احساسات مردمی و اظهاراتی از دل مردم خواهان استیضاح مقام های امنیتی شده و گفته هایشان نشان می داد که مقام های امنیتی رد صلاحیت خواهند شد.

اما نشست استیضاح به حدی تاخیر داشت که شماری از نماینده گان برای ساخت و باخت رای شان حتی رخصتی های سال جدید را متوجه نشده و گرفتار زد و بند بودند.

روز دوشنبه هفتم حمل از راه رسید و در کنار برخی امتیازها، هشدار رئیس جمهور نیز مزید بر علت شد تا شماری از نماینده گان ترسو از ترس از دست دادن امتیازات رایگان و زیاد نماینده گی، حاضر شوند به مردم، موکلیشنان و خانواده قربانیان ناامنی های اخیر به ویژه حادثه خونین حمله بر شفاخانه ۴۰۰بستر سردار محمد داود پشت کنند.

با توجه به اینکه شماری از نماینده گان در حضور مقام های امنیتی نسبت به کارکرد آنها انتقاد کرده و به شدت خواهان استعفای آنها شدند؛ اما بعد از رایگیری همه چیز تغییر کرد.

برخلاف آنچه انتظار می رفت، رای اعتماد نماینده گان به مقام های امنیتی بیشتر از حد معمول بود و ثابت ساخت که زد و بندها در بین شماری از نماینده گان بالاتر از انتظار است.

در این بین شماری از نماینده گان می گویند که مقام های امنیتی از پول های اپراتیفی برای دادن به نماینده گان استفاده کرده اند تا در مقام هایشان ابقا شوند.

در کشوری که رئیس جمهور آن «متفکر دوم» جهان است و خود برنامه های مهم اقتصادی برای کشورهای عقب مانده ارائه کرده است و شعار عمده انتخاباتی اش نیز مبارزه جدی با فساد بود؛ فشار دادن فساد به «خانه ملت»، نگرانی ها را افزایش می دهد.

همین موارد و عدم صداقت نماینده گان به موکلانشان عاملی است که حالا مردم از وکیل هایشان می خواهند که دیگر وقت خود را برای استیضاح وزیران به هدر ندهند و همان وقت را نیز برای امتیازگیری های پنهانی شان بگذارند.

ادامه این روند و عدم توجه نماینده گان به ضعف های امنیتی، فساد در نهادهای امنیتی، چور و چپاول تجهیزات نظامی، زد و بند در نان سربازانی که جان شان برای دفاع از کشور سپر کرده اند، زمینه ساز فاصله های بیشتر ملت از دولت است و این امر را متبلور می سازد که قربانی های مردم در نظر مقام هایی که از آینده افغانستان ناامید هستند، هیچ است.

اگر توجه به خون شهدا و قربانیان راه مبارزه با تروریزم موجود می بود، می بایست مردم شاهد اتفاقات دیگری می بودند و نماینده گان نیز از صلاحیت شان در استیضاح به سود مردم فعالیت می کردند.

با این اتفاقات و واکنش های عمده ای که بر علیه مجلس نماینده گان به راه افتاده است، دیگر مردم هیچ امیدی به مجلسی که خودش به صورت غیرقانونی فعالیت دارد، نخواهند داشت و دیگر استیضاح وزیران نکته قابل تاملی نخواهد بود و مردم هیچ اهمیتی به آن نخواهند داد.

با تمام این تفاسیر، شماری از نماینده گان که از «خیرات سر» همین مردم به مجلس راه یافته اند و بر علیه این مردم و قربانیان حادثات ناامنی تصمیم گرفته و به فکر این هستند تا مدت زمان حیات مجلس، برای خود پس اندازی بیاندوزند؛ نام مجلس نماینده گانی را به افتضاح کشیده اند که در آن شماری از نماینده گان واقعی نیز حضور دارند.

هرچند انتظار می رود این دسته از نماینده گان برای حفظ حیثیت خودشان واکنش نشان داده و در افشای نماینده گانی که به گفته رمضان بشردوست، از ترس افشا شدن تن فروشی شان، خون شهدا و قربانیان مردم را نادیده گرفته اند؛ اقدام جدی کنند تا مردم برای انتخابات بعدی ماهیت و اصالت نماینده گان را بشناسند.

مجلس باید مظهر اراده مردم باشد و به صورت واضح و مشخص از نام «خانه ملت» دفاع کند و این نام را آئینه مردمی بسازد که خون شهدا و سربازانی که جانشان را فدا می کنند در آن حفظ شود.

در این شرایط، تنها امید مردم برای حفظ امنیت و خاکشان، همان سربازانی است که در دورترین نقطه کشور حضور دارند و غذایشان نیز از سوی شماری از فرمانده هان و جنرالان جنگ به فروش می رسد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *