دیدار حامدکرزی با روسای جمهور روسیه،تاجیکستان و ایران

حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای به طور جداگانه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراتیف روسیه، رئیس جمهورتاجیکستان و دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در شهر بیشکک پایتخت قرغزستان دیدار کرد.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامدکرزی در دیدار با پوتین تاکید کرد که روسیه طی ده سال گذشته منحیث کشور دوست و همکار، با درک اوضاع و شرایط افغانستان از کشور ما حمایت کرده است.

 براساس اعلامیه ریاست جمهوری، رئیس جمهورکرزی در این دیدار ابراز امیدوار است که رئیس جمهور آیندهء افغانستان نیز توسعه روابط دوستانه را با روسیه،  تداوم ببخشد.

با این حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که کشورش متعهد به همکاری های امنیتی و دفاعی با افغانستان می باشد و در عرصه دادن تسلیحات و مهمات نظامی به نیروهای امنیتی و آموزش آنها کمک می کند.

ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد که روسیه علاقمند است تا در افغانستان صلح و ثبات برقرار گردد و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، شرایطی به میان بیاید که تروریستان نتوانند فعالیت های شانرا ادامه دهند و نه هم تهدیدی برای کشور های منطقه باشند.

دیدار با رئیس جمهورتاجیکستان:

همچنان حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان در شهر بیشکک پایتخت قرغزستان دیدار کرد.

 در این دیدار هر دوجانب در مورد توسعه راه های مواصلاتی میان کشور های منطقه و پروژه خط آهن میان ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان که کار احداث آن جریان دارد، صحبت کردند.

 امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان از رئیس جمهور کشورمان دعوت بعمل آرود تا در آینده نزدیک به تاجکستان سفر نماید.

دیدار با رئیس جمهور ایران:

همچنین رئیس جمهورکرزی در حاشیه این اجلاس با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در این دیدار روسای جمهور دو کشور در رابطه به گسترش روابط دوجانبه، پروسه صلح افغانستان، موافقتنامه های امنیتی افغانستان با امریکا و دیگر کشور ها، مبارزه با مواد مخدر و مسایل منطقوی بحث و تبال نظر کردند.

رئیس جمهور حامد کرزی گفت که افغانستان همواره تلاش نموده است تا روابط اش را با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.

در همین حال دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریکی پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان به رئیس جمهور کشور و مردم افغانستان گفت که ایران ارادهء روابط برادرانه و دوستانه با افغانستان دارد.

آقای روحانی برای افغانستان، صلح پایدار آرزو نموده خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان تامین صلح و امنیت در افغانستان می باشد، زیرا افغانستان صلح آمیز به منفعت ایران است.

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در این دیدار خواهان حل مشکل تمدید ویزه مهاجرین افغان در کشور ایران گردیده، اظهار امیدواری نمود که بازگشت آنان به کشور  دواطلبانه باشد.

رئیس جمهور ایران در این رابطه از همکاری کشورش اطمینان داده، گفت که ایران از مدت ۳۵ سال بدینسو میزبان مهاجرین افغان بوده است و نمی خواهد آنان مورد اذیت قرار گیرند اما آنعده از افغان های مهاجریکه کارت اقامت ندارد باید خود را به ادارات مربوطه معرفی نموده، کارت اقامت در ایران را اخذ نمایند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *