دو پروژه انتقال برق به هزینه ۷ میلیون دالر در بلخ به امضا رسید

قرارداد پروژه انتقال لین ۲۰ کیلووات ولسوالی های خلم و مارمل ولایت بلخ با یک شرکت هندی به امضا رسید .

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اسماعیل خان، وزیر انرژی و آب در یک کنفرانس خبری امروز (یکشنبه) به خبرنگاران گفت که این پروژه ها بیش از ۷ میلیون دالر امریکایی هزینه برمی دارد.

به گفته وی، هزینه این پروژه، از سوی کشور آلمان پرداخت میشود و بر اساس قرارداد انجام شده با شرکت خصوصی «گامن» از کشور هندوستان، کار پروژه در مدت ۱۵ ماه دیگر تکمیل و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

منبع اظهار داشت که با تکمیل این پروژه، بیش از ۷ هزار فامیل در این دو ولسوالی که شامل ۶۰۰۰ فامیل در ولسوالی خلم و ۱۲۰۰ فامیل در ولسوالی مرمل می باشد، از انرژی برق دوامدار مستفید خواهند شد .

وزیر انرژی و آب افزود که در این پروژه، ۳/۱۸ کیلومتر لین ولتاژ بلند تمدید می شود که ۱۵ کیلومتر آن در ولسوالی خلم و ۳/۳ کیلومتر آن در ولسوالی مرمل امتداد می یابد.

بر اساس گفته های منبع، بر بنیاد این پروژه؛ قرار است تا ۱۵ ماه دیگر ۳۹ ترانسفارمر با ظرفیت های ۱۰۰ الی ۶۰۰ کیلووات در این ولسوالی ها نصب شوند که با تکمیل آن بیش از ۷ هزار خانواده از انرژی برق مستفید خواهند شد .

مشکل برق در تمام ولایت های کشور محسوس بوده و در برخی نقاط دوردست، برق وجود ندارد.

در همین رابطه و برای کاهش مشکلات شهروندان کشور از بابت کمبود برق، محمد اسماعیل تاکید کرد که قرار است تا چند سال دیگر، تنویر ولایت جوزجان از برق وارداتی کشور ترکمنستان تامین شود .

وی اظهار داشت :«برق داریم؛ اما توسعه آن به تمام ولایت ها و مناطق به زمان نیاز دارد.»

در عین حال، وزیر انرژی و آب اظهار داشت که قرار است تا ۵ سال آینده انرژی برق کشور به ۲۰۰۰ میگاوات افزایش یابد که با استفاده از آن؛ نیازمندی های شهروندان کشور به کلی مرفوع خواهد شد.

اما تحقق این وعدهها، آیا عملی شده و تطبیق می گردد، سوالی است که پاسخ به آن، نیاز به زمان دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *