دل‌سردی زمین‌داران بغلان از کشت خربوزه

زمین‌داران ولایت بغلان می‌گویند، به دلیل پیدا شدن «مگس خربوزه» در چند سال اخیر؛ محصولات‌شان از بین رفته و آنان از کشت خربوزه دل‌سرد شده‌اند.

آنان می‌گویند، در سال‌های گذشته به دلیل پیدا شدن مگس خربوزه نتوانسته‌اند محصولات خوبی از کشت‌زارهای‌شان بگیرند، بر این اساس حالا تعداد انگشت شماری جرأت می‌کنند تا خربوزه بکارند.

اخترمحمد و عبدالقوی دو تن از زمین‌داران ولایت بغلان به خبرگزاری خاورمیانه می‌گویند، در پنج سال اخیر بنابر شیوع مرض مگس خربوزه، ضررهای مالی زیادی دیده‌اند و از این لحاظ امسال خربوزه نکاشته‌اند.

این دو دهقان باشنده ولسوالی برکه که در سال‌های گذشته از محصولات خربوزه درآمد خوبی داشتند، می‌گویند؛ بی‌توجهی ریاست زراعت در قسمت فراهم‌سازی ادویه‌جات ضد مرض خربوزه و ناتوانی آنان در قسمت خرید ادویه‌جات، آنها را از کشت خربوزه دل‌سرد ساخته و بزرگ‌ترین درآمد اقتصادی‌شان در حال نابودی است.

محمد نظر یکی دیگر از دهقانان ولایت بغلان که امسال حدود ۳۰ جریب زمینش را خربوزه کشت کرده است، می‌گوید :«امسال تقریباً ۳۰ جریب زمین را خربوزه «شاندم» ولیکن خدا می‌دانه که حاصل گرفته می‌تانم یا نی، بخاطریکه هر سال یک رقم مگس‌های سفید که بنام مگس خربوزه گفته می‌شه؛ تمام حاصلات را از بین می‌بره و زحمت‌های ما از بین می‌رود.»

در همین حال مسوولان ریاست زراعت بغلان می‌گویند، تلاش دارند بخاطر مجادله علیه آفت مگس خربوزه دهقانان را همکاری نمایند.

محمد اصغر صوفی‌زاده، مدیر عمومی حفاظت و کنترول نباتات ریاست زراعت بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، تلاش دارند تا روش‌های کنترول کیمیاوی را محدود سازند و در عوض از روش‌های میخانیکی برای کنترول مگس خربوزه استفاده کنند.

ولایت بغلان یکی از ولایت‌های زراعتی در شمال کشور است که یکی از منابع اقتصادی باشنده‌گان آن را زراعت، مالداری و باغداری تشکیل می‌دهد.

بر اساس معلومات مسوولان ریاست زراعت این ولایت، ۱۱ نوع خربوزه در این ولایت کشت می‌شود که از اهمیت خاصی برخوردارند.

خربوزه «قندک و گرمه» از مشهورترین خربوزه‌های بغلان بشمار می‌رود که بخاطر داشتن لذت خاص در میان مردمان شمال افغانستان زبان‌زد است.

محراب‌الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *