دفاع اتمر از طرح دولت موقت

رئیس تکت انتخاباتی «صلح و اعتدال» از اظهاراتش در مورد ایجاد حکومت سرپرست بعد از اول جوزا دفاع کرده و اظهارات نخست وزیر پاکستان را مداخله در امور افغانستان دانست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در تازه ترین اظهارات گفته است که حکومت موقت راه حل جنگ افغانستان است.

این در حالی است که روز گذشته، رئیس تکت انتخاباتی «صلح و اعتدال» نیز بر ایجاد حکومت سرپرست و یا موقت بعد از اول جوزای امسال تاکید کرده بود.

همزمانی گفته های نخست وزیر پاکستان و محمد حنیف اتمر در مورد حکومت موقت، واکنش شماری از سیاسیون از جمله امرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی «دولت ساز» مبنی بر هماهنگی گفته ها با رهبران کشورهای خارجی به ویژه پاکستان را به همراه داشت.

اما حنیف اتمر به این گفته ها واکنش نشان داده و تاکید کرده است که اظهارات عمران خان مداخله پاکستان در امور افغانستان است و به هیچ صورت، مورد پذیرش این تیم انتخاباتی نمی باشد.

وی در حساب توئیتر خود نگاشته است «برداشت شماری از مقام های حکومتی مبنی بر اینکه، دیدگاه تیم انتخاباتی صلح و اعتدال مشابه دیدگاه حکومت پاکستان است» را به شدت رد نموده و آن را یک سوءتفاهم خواند.

اتمر گفته است که اظهارات اخیر صدراعظم پاکستان مداخله در امور داخلی افغانستان است. حکومت افغانستان مشروعیت خود را از مردم افغانستان می گیرد نه رهبران کشورهای همسایه ای که می خواهند در امور داخلی کشور مداخله کرده و در رابطه با آینده سیاست و حکومت کشور تصمیم بگیرند.

به باور وی؛ «ما در تیم صلح و اعتدال اظهارات نادرست صدراعظم پاکستان را محکوم میکنیم. ما از همسایگان خود میخواهیم به حاکمیت ملی و مشروعیت نظام افغانستان احترام بگذارند و نسبت به نورم های بین المللی در رابطه با روابط بین ملت ها پابند باشند».

مشاور پیشین شورای امنیت ملی تاکید کرده است که موقف آنها در رابطه با ایجاد حکومت سرپرست بعد از اول جوزا بر اساس منافع ملی و وضعیت سیاسی داخل کشور بوده و کاملن در روشنایی احکام قانون اساسی افغانستان پیگیری خواهد شد.

اتمر تصریح کرده است که صرف نظر از ماهیت و هدف چنین مداخلات نامشروع خارجی؛ بر موقف خود بر مبنای مصالح علیای کشور تاکید می کند.

وی همچنین گفت است «در این شرایط واقعن از اظهارات همکاران سابق خود و قضاوت غیر منصفانه شان، ناامید شدم، تاریخ از مبارزات و قربانی هایی که اعضاء تیم صلح و اعتدال طی سالهای متمادی برای استقلال کشور به خرچ داده اند یاد خواهد کرد. ما همیشه در سمت درست تاریخ ایستاده بودیم و همیشه خواهیم ایستاد».

این واکنش ها در حالی صورت می گیرد که امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی و معاون فعلی تکت انتخاباتی «دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی، صبح امروز گفته بود «روز دوشنبه تاریخ پنجم حمل ۱۳۹۸ عمران خان صدراعظم پاکستان خواستار لغو قانون اساسی افغانستان و ایجاد اداره غیرقانونی زیر نام اداره موقت گردید. در عین روز و در عین زمان تیم صلح و اعتدال به رهبری آقای محمد حنیف اتمر نیز خواهان ایجاد اداره موقت و لغو قانون اساسی افغانستان گردید».

به باور وی، این هماهنگی و همسوویی ریشه در چه و در کجا دارد؟ چطور امکان دارد عمران خان و تیم صلح و اعتدال یک خواسته مشترک داشته باشند. مگر این پاکستان نیست که میخواهد همه دستاوردهای ما را به صفر تقلیل دهد و افغانستان را فاقد نظام سازد.

صالح گفته است «مقوله ایست که میگوید باور به تصادف کار احمق هاست. پس من باور به اینکه عمران خان و نشست مزار بصورت تصادفی یک خواسته دارند را نمی پذیرم و منتظریم که تیم آقای اتمر دلیل هماهنگی خویش با عمران خان را واضح سازند».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *